SZW: ProRail mag kwartsstof niet meer gebruiken in tunnels en op treinstations | SpoorPro.nl

2021-12-20 09:22:28 By : Ms. Marilyn Gao

De Inspectie SZW eist dat ProRail en de spooraannemers bij werkzaamheden in tunnels en in de directe omgeving van treinstations geen stenen meer gebruiken die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. De eis moet binnen een jaar gelden voor alle spoorwerkzaamheden, meldt Zembla op basis van vertrouwelijke correspondentie tussen ISZW en spooraannemers en ProRail.

ProRail laat in een reactie weten dat het hier gaat om een ​​eis die nog niet is afgerond en geeft aan nog in gesprek te zijn met de Inspectie.

In april maakte Zembla bekend dat spoorwegarbeiders, die met spoorballast werken, al zeker tien jaar zijn blootgesteld aan hoge concentraties inadembaar kwartsstof. Een stof die kanker kan veroorzaken. De Inspectie SZW is daarop een onderzoek gestart en is nu tot de conclusie gekomen dat ProRail en de spooraannemers de Arbowet overtreden door “het gebruik van kwartshoudende ballast, waarvan bekend is dat het daarin aanwezige inadembare kwartsstof kankerverwekkend is. , terwijl andere soorten kwartsloze ballast beschikbaar zijn”.

Woordvoerder Andy Wiemer van ProRail bevestigt dat de resultaten van een inspectie door SWZ naar de spoorbeheerder zijn gestuurd. Volgens hem zijn de controles uitgevoerd in de Schipholtunnel. Volgens de woordvoerder is "de kogel nog niet door de kerk" wat betreft het aanbrengen van spoorballast met kwartsstof. “ProRail heeft een zienswijze ingediend naar aanleiding van de inspectieresultaten en we wachten nog op de reactie van de SWZ.” Volgens hem zal ProRail geen aanvullende maatregelen nemen voordat deze reactie is ontvangen. "Op dit moment is dit geen definitieve eis van de Inspectie."

Hij wijst er ook op dat TNO momenteel een vervolgonderzoek doet naar het effect van kwartsstof in spoorballast voor de spoormedewerkers die ermee werken. “We verwachten dat het TNO-onderzoek veel duidelijkheid zal scheppen over het effect van verschillende soorten spoorballast. Daarnaast komt er bij kwartsloze ballast ook stof vrij, wat ook nog eens slecht is voor de longen.”

“Dat neemt niet weg dat we kijken in hoeverre we vaker kwartsloze ballast kunnen gebruiken. Ondertussen brengen we in kaart hoe en waar we deze ballast kunnen inzetten. Er is momenteel echter onvoldoende voorraad kwartsloze ballast beschikbaar om deze voor alle spoorwegwerken te gebruiken. De groeven hebben ook onvoldoende capaciteit om dit te produceren.”

Volgens hem is het belangrijk dat spoorballast zo nat mogelijk wordt gehouden, zodat er zo min mogelijk stof vrijkomt. "Uit het tussenrapport van TNO blijkt dat als het goed nat is, de waarden kelderen", zegt de woordvoerder.

Volgens hem kunnen aannemers en onderaannemers “ook hierin ontwikkelen”. Maar de rekening hiervoor komt uiteindelijk via de aannemers bij ProRail terecht voor het nathouden van de ballast, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een stofarme lostrein (SALT). De installatie op deze werktrein slaat het stof neer met waternevel, waardoor het vrijkomende stof aanzienlijk wordt verminderd.

Wil je onbeperkt lezen? Meld u nu aan voor een gratis proefperiode en 

krijg onbeperkt toegang tot handelsinformatie over de spoormarkt.

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Ik lees hier dat dit de laatste 10 jaar is. Volgens mij speelt dit al veel langer. In 1984 werd in Nederland een start gemaakt om het destijds veel gebruikte grind te vervangen door basalt. Inmiddels zijn er diverse onderzoeken gedaan naar het vrijgekomen stof. De uitkomst was altijd dat het niet direct schadelijk was, althans dat kreeg het personeel te horen. Dus maak er 30 jaar van in plaats van 10.

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schrijf je gratis in en ontvang wekelijks het laatste nieuws direct per e-mail.

De Inspectie SZW eist dat ProRail en de spooraannemers bij werkzaamheden in tunnels en in de directe omgeving van treinstations geen stenen meer gebruiken die kankerverwekkend kwartsstof bevatten. De eis moet binnen een jaar gelden voor alle spoorwerkzaamheden, meldt Zembla op basis van vertrouwelijke correspondentie tussen ISZW en spooraannemers en ProRail.

ProRail laat in een reactie weten dat het hier gaat om een ​​eis die nog niet is afgerond en geeft aan nog in gesprek te zijn met de Inspectie.

In april maakte Zembla bekend dat spoorwegarbeiders, die met spoorballast werken, al zeker tien jaar zijn blootgesteld aan hoge concentraties inadembaar kwartsstof. Een stof die kanker kan veroorzaken. De Inspectie SZW is daarop een onderzoek gestart en is nu tot de conclusie gekomen dat ProRail en de spooraannemers de Arbowet overtreden door “het gebruik van kwartshoudende ballast, waarvan bekend is dat het daarin aanwezige inadembare kwartsstof kankerverwekkend is. , terwijl andere soorten kwartsloze ballast beschikbaar zijn”.

Woordvoerder Andy Wiemer van ProRail bevestigt dat de resultaten van een inspectie door SWZ naar de spoorbeheerder zijn gestuurd. Volgens hem zijn de controles uitgevoerd in de Schipholtunnel. Volgens de woordvoerder is "de kogel nog niet door de kerk" wat betreft het aanbrengen van spoorballast met kwartsstof. “ProRail heeft een zienswijze ingediend naar aanleiding van de inspectieresultaten en we wachten nog op de reactie van de SWZ.” Volgens hem zal ProRail geen aanvullende maatregelen nemen voordat deze reactie is ontvangen. "Op dit moment is dit geen definitieve eis van de Inspectie."

Hij wijst er ook op dat TNO momenteel een vervolgonderzoek doet naar het effect van kwartsstof in spoorballast voor de spoormedewerkers die ermee werken. “We verwachten dat het TNO-onderzoek veel duidelijkheid zal scheppen over het effect van verschillende soorten spoorballast. Daarnaast komt er bij kwartsloze ballast ook stof vrij, wat ook nog eens slecht is voor de longen.”

“Dat neemt niet weg dat we kijken in hoeverre we vaker kwartsloze ballast kunnen gebruiken. Ondertussen brengen we in kaart hoe en waar we deze ballast kunnen inzetten. Er is momenteel echter onvoldoende voorraad kwartsloze ballast beschikbaar om deze voor alle spoorwegwerken te gebruiken. De groeven hebben ook onvoldoende capaciteit om dit te produceren.”

Volgens hem is het belangrijk dat spoorballast zo nat mogelijk wordt gehouden, zodat er zo min mogelijk stof vrijkomt. "Uit het tussenrapport van TNO blijkt dat als het goed nat is, de waarden kelderen", zegt de woordvoerder.

Volgens hem kunnen aannemers en onderaannemers “ook hierin ontwikkelen”. Maar de rekening hiervoor komt uiteindelijk via de aannemers bij ProRail terecht voor het nathouden van de ballast, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een stofarme lostrein (SALT). De installatie op deze werktrein slaat het stof neer met waternevel, waardoor het vrijkomende stof aanzienlijk wordt verminderd.

Wil je onbeperkt lezen? Meld u nu aan voor een gratis proefperiode en 

krijg onbeperkt toegang tot handelsinformatie over de spoormarkt.

Marieke van Gompel is journalist bij SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Ik lees hier dat dit de laatste 10 jaar is. Volgens mij speelt dit al veel langer. In 1984 werd in Nederland een start gemaakt om het destijds veel gebruikte grind te vervangen door basalt. Inmiddels zijn er diverse onderzoeken gedaan naar het vrijgekomen stof. De uitkomst was altijd dat het niet direct schadelijk was, althans dat kreeg het personeel te horen. Dus maak er 30 jaar van in plaats van 10.

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schrijf je gratis in en ontvang wekelijks het laatste nieuws direct per e-mail.