'Het plaatsen van betonblokken is een effectieve manier om de overweg af te sluiten' | SpoorPro.nl

2021-12-18 03:46:43 By : Ms. YAO VIVIEN

ProRail heeft eind vorige week betonblokken geplaatst voor een bewaakte overweg aan de Sint Jansweg in Horst aan de Maas, om deze af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Volgens Cesco Holtus van de Regiodirectie Zuid was dit, na overleg met de lokale autoriteiten, de meest efficiënte manier om deze overweg, waar in februari een trein van Arriva op een vrachtwagen botste, te versnellen.

ProRail vermoedt dat de vrachtwagenchauffeur niet op de bewegwijzering heeft gelet. Daarin stond dat het niet was toegestaan ​​om de straat van de overweg in te rijden. De vrachtwagen kwam vervolgens net na de overweg vast te zitten in de doodlopende weg, waarna de Arriva-trein met 100 inzittenden op het voertuig botste. Wonder boven wonder raakte niemand gewond, maar volgens Holtus was dit voorval aanleiding voor ProRail om in gesprek te gaan met de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas en ProRail over het sluiten van deze AHOB-overweg.

“Hoe doe je dat zo snel, efficiënt en effectief mogelijk? Door middel van het plaatsen van betonblokken aan weerszijden van de overweg", aldus Holtus, die zeer enthousiast was over de samenwerking met de gemeente. "De procedure is dat er een intrekkingsbesluit moet worden genomen, waarna de maatregel pas kan worden ingevoerd. In dit geval is het allemaal heel snel gegaan.”

Hierdoor werd de overweg ongeveer drie jaar eerder dan de bouw van het gebouw afgesloten voor zwaarder gemotoriseerd verkeer, omdat het oorspronkelijk de bedoeling was om deze plek af te bouwen voor langzaam verkeer als onderdeel van het project Maaslijn.

De overweg blijft open voor fietsers en voetgangers. “De spoorwegovergang was, is en blijft beveiligd. Het langzaam verkeer hoeft zich dus geen zorgen te maken. De overweg is onderdeel van een fietsverbinding die de gemeenten wilden behouden. Wij werken graag met u samen. Er komt nog een barrière in het midden als onderdeel van de uiteindelijke lay-out”, zegt Holtus.

Bekijk hier het interview met Cesco Holtus:

Het plaatsen van betonblokken riepen veel herinneringen op aan 2018, toen de toenmalige ProRail-topman Pier Eringa letterlijk (lokale) politici voor het blok zette met zijn wens om de nadering van onbeveiligde overwegen te versnellen.

In Horst aan de Maas is dat niet het geval, benadrukt Holtus. “De verhuizing was absoluut geen vorm van protest, maar het resultaat van een gezamenlijk en in goed overleg genomen besluit.”

Hij verwacht dan ook niet dat de zogenaamde aanwijzingsbevoegdheid waarmee de minister of staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat kan besluiten over te gaan tot de beveiliging van een spoorwegovergang, of deze in zijn werkgebied te verwijderen, nodig zal zijn.

“De nadering van Non-Active Secure overwegen (NABO's) is voltooid of in uitvoering op één overweg na. We zitten in de laatste fase met de resterende NABO.”

Ze vormen nu een groot risico, vooral voor fietsers die met een fietsaanhanger rijden. De opening tussen de blokken is veel te klein. Deze moet zodanig zijn dat 2 fietsers elkaar gemakkelijk en dus veilig kunnen passeren. Dit is nadrukkelijk onveilig op een gevaarlijke plek en dus erg fout!

Hebben die blokken reflecterende strepen? En zijn ze zichtbaar in het donker? Anders kan een (brom)fietser deze blokken in het donker niet goed zien en komt hij als gevolg van de aanrijding op de overweg terecht. Dan is er een gevaarlijkere situatie ontstaan

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schrijf je gratis in en ontvang wekelijks het laatste nieuws direct per e-mail.

ProRail heeft eind vorige week betonblokken geplaatst voor een bewaakte overweg aan de Sint Jansweg in Horst aan de Maas, om deze af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Volgens Cesco Holtus van de Regiodirectie Zuid was dit, na overleg met de lokale autoriteiten, de meest efficiënte manier om deze overweg, waar in februari een trein van Arriva op een vrachtwagen botste, te versnellen.

ProRail vermoedt dat de vrachtwagenchauffeur niet op de bewegwijzering heeft gelet. Daarin stond dat het niet was toegestaan ​​om de straat van de overweg in te rijden. De vrachtwagen kwam vervolgens net na de overweg vast te zitten in de doodlopende weg, waarna de Arriva-trein met 100 inzittenden op het voertuig botste. Wonder boven wonder raakte niemand gewond, maar volgens Holtus was dit voorval aanleiding voor ProRail om in gesprek te gaan met de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas en ProRail over het sluiten van deze AHOB-overweg.

“Hoe doe je dat zo snel, efficiënt en effectief mogelijk? Door middel van het plaatsen van betonblokken aan weerszijden van de overweg", aldus Holtus, die zeer enthousiast was over de samenwerking met de gemeente. "De procedure is dat er een intrekkingsbesluit moet worden genomen, waarna de maatregel pas kan worden ingevoerd. In dit geval is het allemaal heel snel gegaan.”

Hierdoor werd de overweg ongeveer drie jaar eerder dan de bouw van het gebouw afgesloten voor zwaarder gemotoriseerd verkeer, omdat het oorspronkelijk de bedoeling was om deze plek af te bouwen voor langzaam verkeer als onderdeel van het project Maaslijn.

De overweg blijft open voor fietsers en voetgangers. “De spoorwegovergang was, is en blijft beveiligd. Het langzaam verkeer hoeft zich dus geen zorgen te maken. De overweg is onderdeel van een fietsverbinding die de gemeenten wilden behouden. Wij werken graag met u samen. Er komt nog een barrière in het midden als onderdeel van de uiteindelijke lay-out”, zegt Holtus.

Bekijk hier het interview met Cesco Holtus:

Het plaatsen van betonblokken riepen veel herinneringen op aan 2018, toen de toenmalige ProRail-topman Pier Eringa letterlijk (lokale) politici voor het blok zette met zijn wens om de nadering van onbeveiligde overwegen te versnellen.

In Horst aan de Maas is dat niet het geval, benadrukt Holtus. “De verhuizing was absoluut geen vorm van protest, maar het resultaat van een gezamenlijk en in goed overleg genomen besluit.”

Hij verwacht dan ook niet dat de zogenaamde aanwijzingsbevoegdheid waarmee de minister of staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat kan besluiten over te gaan tot de beveiliging van een spoorwegovergang, of deze in zijn werkgebied te verwijderen, nodig zal zijn.

“De nadering van Non-Active Secure overwegen (NABO's) is voltooid of in uitvoering op één overweg na. We zitten in de laatste fase met de resterende NABO.”

Ze vormen nu een groot risico, vooral voor fietsers die met een fietsaanhanger rijden. De opening tussen de blokken is veel te klein. Deze moet zodanig zijn dat 2 fietsers elkaar gemakkelijk en dus veilig kunnen passeren. Dit is nadrukkelijk onveilig op een gevaarlijke plek en dus erg fout!

Hebben die blokken reflecterende strepen? En zijn ze zichtbaar in het donker? Anders kan een (brom)fietser deze blokken in het donker niet goed zien en komt hij als gevolg van de aanrijding op de overweg terecht. Dan is er een gevaarlijkere situatie ontstaan

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schrijf je gratis in en ontvang wekelijks het laatste nieuws direct per e-mail.