Pittige diesel sedan voor slechts 3.000 euro! - Autoblog.nl

2022-08-15 00:24:14 By : Ms. Linda Zeng

Auteur: willeme , gepost 29 januari 2022 om 14:00 – 51 Reacties

Nu niemand het meer wil, een pittige diesel sedan voor slechts 3 mille. Kun je dan nog wat vinden?

Als er één hoek is waar de klappen vallen, dan is het wel in het segment van de diesels. Zeker als het gaat om de dikke diesels. Een zuinige DS3 of Polo is nog best interessant voor een student die in Groningen studeert en Den Bosch woont. In dit geval hebben we het over een andere student, genaamd Bram! Bram is namelijk net afgestudeerd aan een Bachelor-opleiding autotechnologie. Daarmee hebben we het eerste grote voordeel: hij kan zelf sleutelen. 

Hij is op zoek naar een pittige en gave diesel. Hij rijdt slechts 10.000 km per jaar, maar kan een beetje power in combinatie met een redelijk gunstig verbruik wel waarderen. Maar ja, dan kom je op de vraag: wat kun je kopen voor drie mille? Vroeger was dat namelijk niet heel erg veel soeps. Als je veel power wil hebben voor 3.000 euro, zul je te maken hebben met hoge kilometerstanden en veel achterstallig onderhoud. 

Maar er zijn nog meer dingen waar je aan moet denken. Veel auto’s zijn Euro4, waarmee je nu nog net de stad in kunt rijden. Maar er zijn ook steden waarbij het lastiger kan worden om binnen te komen. 

In de AB-aanvragen zijn Franse auto’s niet altijd even populair. Nu is het kolder om een auto ‘per land’ uit te sluiten. Het ene model is het andere niet. Daarnaast kun je er alsnog een top auto aan hebben. Franse automerken weten namelijk vaak heel erg goed hoe je een goede diesel moet bouwen. Duitsers en Japanners hebben de laatste 15 jaar best vaak de plank enorm mis geslagen als het gaat om goede diesels. Een Laguna III met 2.0 dCi is een bijzonder fijne en geslaagde auto. 

Toch moet je heel erg uitkijken. Die V6 motor van Isuzu heeft nogal wat makken, met name de cilinderwanden. Het blok is zo betrouwbaar als Ali B. bij een taxistandplaats. Over Ali B gesproken, hij heeft er een paar gereden destijds! Wellicht dat ze nu daardoor zo populair zijn als casettebandjes van Marco Borsato. De GTS is de hatchback-versie van de Vectra en is niet direct sportiever, maar ziet er wel sportiever uit. Het is nog altijd een goed smoelende auto.

De V6 is bijna altijd luxe uitgerust. Dus een dakraam, leren bekleding, mooie wielen, climate control, cruise control en dergelijke zitten er eigenlijk altijd wel op. Die motor is een aparte. Als ‘ie loopt, is het een fijne motor. Wil je gewoon een betrouwbaar blok, dan is de 1.9 CITD (een Fiat-motor) veel betrouwbaarder dan de Japanse V6. 

Beetje jammer dit. Je wil een dikke Duitse zescilinder diesel. Alle Epica’s op benzine hebben een Porsche zes-in-lijn. En de diesel? Die hebben een 2.0 viercilinder. Nieuw was dit niet echt een heel erg goede auto. En in de jaren erna is de auto echt niet beter geworden. Maar toch kan het zin hebben om naar een auto als deze te kijken. Want voor 3 mille heb je een relatief jonge auto met niet al te veel kilometers.

Dit soort wagens zijn nu echt onverkoopbaar, dus je kunt echt een goede deal doen op het moment. Aziatisch, sedan, diesel, handbak: allemaal eigenschappen die het een perfecte winkeldochter maken. Aan de andere kant zijn het behoorlijk betrouwbare auto’s. Omdat ze vrij modern zijn, zit je niet te klooien met anti-roestpreventie en kun je nog een binnenstad in rijden. Een andere top-optie is de Hyundai Sonata of als je er eentje kunt vinden: een Grandeur! Een stuk leuker dan deze rijdende tosti ham/kaas.

De eerste écht leuke pittige diesel sedan om te rijden is de 330d. 184 pk was destijds gewoon een stevig vermogen voor een dergelijke auto. De E46-generatie wordt door collega @jaapiyo gezien als een gouden generatie. Mede daarom heeft hij ook een E46 als investering in een loods staan. De E46 is minder sportief dan je zou denken, alhoewel de meeste 330d’s wel redelijk sportief zijn aangekleed. Een M-Sport versie is gaaf, maar vind je niet zo snel. De M57-motor is een geweldig blok. Zeer betrouwbaar en gevoelig voor tuning.

Met andere injectoren en hybride turbo kun je zo 300 pk (of meer!) eruit halen. Maar ook standaard is het fijne motor met heel erg veel koppel en een aangename loop. Waar je wel even op moet letten is het chassis: de E46 kan nog weleens flexen, zeker exemplaren met veel power. Er zijn de nodige fixes voor, alsmede een paar preventieve oplossingen. Ook begint roest wel een dingetje te worden. Bekijk het E46 aankoopadvies aandachtig! Tip van @Wouter: een dikke diesel met weinig kilometers bestaat niet. Dus zoek een Nederlands exemplaar of Check in elk geval of de historie sluitend is.

Ok, we laten de eis van de zescilinder eventjes varen en kijken naar een vijfcilinder. De Volvo S60 2.4 D is namelijk anno 2022 alsnog een fijne auto om te rijden. Misschien zelfs fijner dan zijn opvolger. De eerste generatie S60 is nog meer een oude stempel Volvo. Heel erg dynamisch is de auto niet, maar je rijdt moeiteloos uren achter elkaar 180 plus op de Autobahn.

Die motor is een kunstwerkje. Destijds was het een van de eerste echt welgemanierde diesels met power. Een voordeel is dat iedereen de V70 wil hebben, terwijl de S60 bijna alle kwaliteiten met de V70 deelt. Het zijn bovengemiddeld betrouwbare auto’s. Dat ze een onverwoestbaar imago hebben, wil niet zeggen dat ze dat zijn. Er zijn altijd genoeg punten waar je op moet letten, check daarom goed ons Volvo V70 aankoopadvies (meeste punten gelden ook voor de S60)

Zoals je ziet is de S-Type nét iesje duurder dan het budget. Maar het is het wel waard, want de S-Type is een geweldige auto. Elke keer als je er een ommetje in maakt denk je: waarom dachten we dat de BMW 5 Serie goed reed? De S-Type is namelijk sportiever, strakker en niet minder comfortabel. Echt een meesterwerkje. De dieselmotor is niet zo goed als de zes-in-lijn van BMW, maar je hebt wel wel veel vermogen (207 pk) en koppel (440 Nm). Ook lekker, de automaat is een zesbak, dat was in die tijd nog niet vanzelfsprekend.

Het leuke is, ze zijn ook gemaakt met handbak! Dan heb je pas echt een geinige pittige diesel sedan. Gek genoeg past het heel erg goed bij de auto. Ze zijn onverkoopbaar, dus een scherp tegenbod doen kan lonen. Uiteraard zijn er wel wat kleine puntjes. Ondanks dat de S-Type een flinke auto is, is de auto niet heel erg ruim. Op de achterbank is het niet denderend en de kofferbak is klein. Ook moet je niet te lang zijn. Bekijk hier ons S-Type aankoopadvies!

Wat kan er misgaan met deze über-pittige diesel sedan? De Mercedes-Benz S-Klasse van de W220-generatie staat bekend om het feit dat het niet de beste auto aller tijden is. Balen, want bij zijn voorganger (de W140) was dat het wél het geval. Maar die W140 kon je niet met een V8 diesel krijgen en de W220 wel. Het vermogen van 250 pk halen we tegenwoordig uit een 2.0 viercilinder, evenals het koppel. Toch voelt zo’n V8 machtiger aan. Nu zijn er zat goede S-Klasses te vinden van deze generatie.

Het is en blijft een S-Klasse, zeker als je ‘m goed onderhoudt. Maar alles dat in het budget valt is notoir onbetrouwbaar. De meeste exemplaren hangen lekker op hun buik, wat niet zozeer aangeeft dat ze getuned zijn, maar dat de hydraulische vering het heeft opgegeven. Een goede fix is al gauw 4 mille, tenzij je zelf heel erg handig bent, uiteraard. Als het eenmaal rijdt, is het geweldig. Check ons W220-aankoopadvies, uiteraard!

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

3-serie, 330d, advies, autoblog-advies, BMW, Chevrolet, Diesel, e46, epica, gts, Jaguar, Mercedes, Opel, s-klasse, s-type, s400, s60, v6, vectra, Volvo

W140 S350 Turbodiesel is ook niet te versmaden. De Dreizwanziger staat vooral in een loods omdat ik een sentimentele malloot ben en het officieel mijn ekte ekte eerste auto is ;)

Sowieso de BMW. Da’s nog een echte: lekkere 6cilinder, achterwielaandrijving, zo’n typisch BMW dashboard met de oranje verlichting en 1 van de betere designs. Objectief kan je Franse auto’s inderdaad niet allemaal afserveren, maar qua voorkeur zeker wel. Ik zou er ook geen seconde naar omkijken.

Ik zou naar een BMW gaan kijken. De Volvo is ook zeker niet verkeerd, maar die moet je dan wel handgeschakeld nemen. De automaat is verschrikkelijk. De Jaaaaaaag is natuurlijk ook leuk als eerste auto!

En wat “Frans’ betreft: Peugeot bouwt al heel lang goeie diesels. En die 1.5 dCi van Renault heeft ook best wel wat pit. Je kan ook nog Italiaans gaan kijken: die JTD-motoren zijn ook helemaal niet verkeerd. Een 159 SW 1.9 JTD bijvoorbeeld, het antwoord op alles! Aanbod zat.

https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/alfa-romeo/f/diesel/474/#q:alfa+159|PriceCentsTo:350000|postcode:3823HA|searchInTitleAndDescription:true

Overigens, power én gunstig verbruik gaat in de praktijk niet samen. Dat was voor mij destijds de reden om voor een E61 535d te gaan (wel meer kilometers dan die 10K per jaar). Maar het is óf power óf gunstig verbruik.

Zou wel nuttig zijn als de zoeker aangeeft waarom-ie op voorhand oto’s uit een bepaald land uitsluit. Modieus meel*llen met de meute ? Inhoudelijke argumenten ? Anderszins ?

Met zulke kmstanden kan je beter doorsparen. Voor 5 of 6k kan je daadwerkelijk iets leuks en goeds kopen. Dit lijken bodemloze putten, die nooit meer zo rijden als ze horen.

Mercedes E 280 CDI. Koppel: 440 Nm. 6 cilinder. 190 PK. 2006. 3.900 Euro. Blok redelijk betrouwbaar volgens mij. Wel oppassen voor roestvorming bij dit type Mercedes.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-280-cdi-avantgarde-autom-leer-navi-memory-stoelverw-diesel-grijs-bbcb9cbc-30d8-49c5-aa63-4c8a19e6c90d?source=list_searchresults&cldtidx=20&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Roest is een probleem bij de W210. Bij de W211 valt het mee.

@audiA420fsi: Zelf een E220cdi gereden met 150 en 170PK…. Ondanks een relatief klein verschil in vermogen is de 150PK te licht.. De 170PK voelde altijd snel en soepel en ook nog relatief zuinig.

X-type is ook zo’n rijdende gentleman club. Heb er 4 maanden 1 gereden. Mensen denken dat je de jackpot hebt gewonnen, terwijl ik hem voor nog geen 3k had gekocht

@drsjeroen: klopt helemaal! Half jaar geleden een zilvergrijze x type 2.1 V6 sport (128k km) met een rood lederen interieur gekocht voor nog geen 2000 euro. Echt hele goeie value for money!

Wat een treurnis. De reden dat deze bakken zo goedkoop zijn is omdat niemand ze nog wil hebben en terecht. Ze zijn duur in onderhoud en gebruik. Ook als je het onderhoud zelf doet. Bovendien is het onderhoud kritisch. Ook zal je waarschijnlijk worden geconfronteerd met honderden, zo niet duizenden, Euro’s aan achterstallig onderhoud.

Ik krijg het gevoel dat de aanvrager met een roze bril naar filmpjes op YT kijkt van bijvoorbeeld Legitstreetcars en denkt: dat kan ik ook. Maar vergeet niet, die man klust aan zijn derde, vierde of vijfde auto. De lol van klussen aan je dagelijkse auto gaat er snel af als ie echt af moet om maandag er weer mee naar je werk te kunnen. Mijn advies: koop voor dit geld een wat kleinere en nieuwere auto op benzine. Dan is het waarschijnlijk beter op de weg te houden.

Gros is euro 4, daarom mede ook de prijs. En de adviezen zijn een stel onbetrouwbare hondenhokken. Eerste generatie 2.7 psa is dramatisch. Al een wonder als ze de 2 ton halen. 400 cdi verstuivers, kettingen, lekken, automaat kan het vermogen niet aan.

Wil je perse een diesel kopen voor een paar knaken zoek dan een knappe passat 3bg 1.9 tdi. Hou je nog geld over ook.

@maas88: en hij rijdt 10k kms per jaar. Nog een reden om niet voor diesel te gaan. Vreemde inzending als je het mij vraagt.

@maas88: ik vind dat wel meevallen juist. Denk eerder ongewillig omdat iedereen weet dat er in de toekomst wellicht steden zijn waar je niet meer in kan plus hoge wegenbelasting. Alleen jaarkilometrage is wel laag inderdaad. Ik juist hele goede ervaring met een ‘goedkope’ diesel. Momenteel weer een benzine maar ik heb toch 2 jaar lang met veel plezier een in een blauwe GT 1.9 JTD gereden. Aanschaf prijs was echt een grap zelfs met relatief lage km stand (250.000). Uiteindelijk echt veel waar voor je geld, was snel met 190pk en 400nm, veel opties en weinig onderhoudskosten. Meeste geld aan onderhoud ging naar draagarmen echter is dat relatief goedkoop. Een diesel rijdt nu eenmaal super soepel en kan deze keuze best begrijpen.

@ukbob: misschien lukt zelfs een 159 wel. Dan wel een 20v met handbak.

@ukbob: https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-159-alfa-romeo-159-2-4-jtdm-210-cv-allestimento-ti-diesel-bruin-9c7ac384-d7d5-47f2-804f-198170dcf112?utm_source=android-share

@ukbob: 166, veel comfortabeler en betere stoelen. Ervaring met beiden. 😁

Een dikke diesel rijdt echt super. Ben er zelf een groot voorstander van. Maar bedenk wel bij de meeste van de genoemde auto’s betaal je jaarlijks de aankoopprijs nog eens als wegenbelasting. Ik zou nog even doorrijden in je golf cabrio

Wat boeit die strikte aankoopprijs van 3k als je vervolgens na 20.000km rijden al hetzelfde bedrag kwijt bent aan onderhoud? Goedkoop is duurkoop in dit geval.

Eruit met die VW en BMW er voor in de plaats.

Dat zou sowieso m’n advies zijn voor iedereen die een Volkswagen voor de deur heeft staan.

Ja liever een 3 pitter FWD dan een golf R of toareg, sowieso.

Die Golf R heeft dezelfde vanafprijs als een M135i xDrive. De Touareg dezelfde vanafprijs als de X5. Maar kies gerust de VW hoor.

Koop, een Golf4, degelijke motoren zat, En je kan nog wat losschroeven zonder dat het plastic in 10 stukken breekt (Frans gedoe)

Volvo 850/s70 T5, ja benzine ja! Met 10000 per jaar ga je gewoon geen diesel rijden, daarbij kun je de T5 wel als diesel rijden, lui weinig schakelen. Helemaal top!

Hier een ervaringsdeskundige met de Jaguar S-Type 2.7d. De auto heeft zo zijn sterke en zwakke punten.

Te beginnen met de sterke (voor mij persoonlijk dan): 1. It’s a Jaaaag. 2. Rijdt absoluut geweldig. Stil, snel zat en ontzettend comfortabel. 3. Relatief zuinig. 1:14 is goed haalbaar. 4. Prachtig interieur (wederom: persoonlijke mening) 5. Bouwkwaliteit is zeker niet slecht. Mijn vorige had bij 295.000 en 13 jaar nog geen rammeltjes of wat dan ook.

De zwakke punten: 1. Kosten. Dik €150 belasting per maand, verzekering zal voor een beginners hoog zijn (maar voor zo’n BMW 330d zal het ook flink zijn) 2. Kosten. Inmiddels beschouw ik de jaarlijkse beurt als “een koopje” als dat onder de €1000,- zou liggen. De eerste keer moet ik nog meemaken. 3. Kosten. Draagarmen moeten nogal eens vervangen worden, is duur. Distributie vervangen is 10 uur sleutelen, kachelkraantjes willen het wel eens begeven. Denk aan €700. Schijven en blokken voorzijde: zo’n €500 aan materiaal.

Goed, ik heb het ervoor over om een auto te rijden die in principe bij elke beurt economisch total loss is 😀 Elke rit is voor mij een feest, maar bloeden zul je. Liefde maakt blind.

@sabrerator: ik ben het behoorlijk met je eens. Ik heb uit ervaring nog één minpuntje die hier niet helemaal meetelt. Het koelsysteem houdt niet heel erg van lpg.

@vincentbaan: geen enkele diesel houd van LPG…

@jarnobakker: klopt. Vandaar ook dat het hier niet helemaal meetelt.

O ja, je kunt een Euro4 makkelijk onderscheiden van de Euro3. Die Euro3 heeft naar beneden gebogen uitlaateinden. De Euro4 heeft dezelfde rechte als de benzinemodellen.

De echte vraag is natuurlijk; waarom een diesel met 10.000km/jaar. Die €100 per maand die je extra kwijt bent aan HSB is toch zonde?

Koop dan een Epica benzine 6-lijn of een nog grotere V8 sedan. Dan heb je ook koppel en een fijnere motor imho….

Een pittige Passat B5 met een 1.9 TDI en 150 pk. Als ze er nog zijn in Nederland tenminste….

@dieselkameel Als 130pk bestaat ie

@Ot92: ohja das waar ook. Is wel een lekker pittig blokje

@dieselkameel En erg betrouwbaar. Ken er een aantal die er ruim 7 ton mee hebben gereden, die waren ook nog eens ”gechipt”.

Voor de E46 verkies je best de gefacelifte versie, die een bijzonder geslaagd sportief onderstel hadden en remmen met een veel betere uithouding dan de meeste concurrenten. Het was mijn eerste BMW, in M-technic, met de 3.0d. Nog altijd mijn absoluut beste herinnering. Een tijd waar je boven de 150km/u de twee handjes stevig en geconcentreerd op het stuur hield. TOP auto.

@Brol: Bij de benzine versies zijn het olie zuipers na de facelift… Geen idee of er motorisch veel verschil tussen de E46 voor / na de facelift zit.

De e46 krijgt nu toch wel een gedateerd uiterlijk.

Ligt aan de uitvoering, zoals de foto hierboven heb je gelijk. Maar een M3 CSL oogt nog steeds erg dik.

Ik snap niet waarom de Passat B5 en de Audi A4 niet worden behandeld? VAG heeft toch ook wel mooie diesel blokjes gemaakt. De 1.9 TDI begint nu echter wel wat oude te worden… Zelf zou ik voor een Citroën Xantia HDI gaan. Ja, Frans ja, maar betrouwbare auto, heerlijk comfortabel en ze kosten helemaal niets… Als het wat recenter moet zijn misschien een Fiat Bravo JTD? Of misschien een Peugeot 407 Coupé? Zie deze:

Peugeot 407 Coupé 2.0 HDiF Pack (bj 2008) € 3.995,00 https://link.marktplaats.nl/m1792642458?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Alfa 166 2.4 JTD 20v anyone? Beest van een blok, heerlijke limo, alleen ff straffere dempers achterop monteren. Wat een heerlijke machines, zou mijn keuze zijn 👍

Poeh, lastige. Duits, diesel en power maakt dure kilometervreter dus dan krijg je ook hoge km standen. Dan zijn sluitende onderhoudsboekjes echt belangrijk, anders koop je potentieel echt een drama. KM standen zijn daar zeker ondergeschikt aan.

Ik ben zelf altijd fan geweest van de XJ, maar ik zie dat die niet te krijgen zijn voor die prijs. Mobile.de komt ook alleen met een 7 en A8 voor 3500 (oud genoeg om goedkoop in NL te krijgen qua belasting, maar moet je wel aan de slag met de autotaxi oid). Echter, ik denk dat die Vectra de beste keuze is.

YOLO: https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar-jaguar-xf-3-0-v6-euro-5-nord/338482245.html?searchId=023e7900-9345-fe88-8676-6b357e16ff50&type=ad

Deze gast heeft mi. zeker geen sleutel ervaring of enige kennis omtrent wat er op de markt is want in dat geval zou je juist voor Frans gaan ipv. afgeragde BMW.s oid.

Waar is mijn reactie gebleven???

Vreemde app, wel reactie, geen en dan weer wel!

Onze 2004 E320 CDI (Lijn 6 met 204 PK en 500Nm) staat op dik 650.000km en is nog steeds een beer van een auto die nog lekker meedoet in het verkeer. Gekocht voor 2500 euro en ca. 1000 euro aan verspijkert. We rijden er alweer 2,5 jaar mee.

Waarom geen 159 2.4 jtdm? Erg sterke diesels met veel power. Standaard 200 pk met een chipje ga je naar 240pk en 500nm. Over de looks hoeven we het niet te hebben. Ook altijd veel opties en prachtig leer, wat ook na veel km’s mooi blijft.

Alfa 159 of 166. Voor 3k heb je een hele dikke 166 2.4 jtd

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North