Gardner: Dacht dat KTM MotoGP-machine minder sterk zou zijn

2021-12-18 03:46:15 By : Mr. Gary Dong

MotoGP-debutant Remy Gardner eindigde als 22e in de tweedaagse test in Jerez, 1,8 seconden langzamer dan de snelste man. Gardner kwam met enige terughoudendheid naar Jerez met betrekking tot de prestaties van de KTM. Hoewel de RC16 in 2021 twee races won, was het over het algemeen een moeilijk seizoen voor de coureurs van het Oostenrijkse merk. KTM heeft een uniek concept met het buizenframe en kiest voor WP voor de schokbrekers. De rest van het MotoGP-raster daarentegen heeft aluminium frames.

Op de vraag hoe hij het vond om over te stappen op het andere concept, antwoordde de zoon van voormalig wereldkampioen Wayne Gardner: “Het viel eigenlijk best mee. Natuurlijk waren we in het begin een beetje traag, maar dat geldt voor alle rookies op de GP-machine. Eerlijk gezegd is dat meer omdat we niet weten hoe het vermogen zit, hoe de motor precies aangestuurd moet worden en de instelbare rijhoogte. Het is een andere machine qua chassis en schokdempers, maar het blijft een motorfiets. Het was niet slecht, om eerlijk te zijn. Ik voel me redelijk op mijn gemak, ondanks dat ik behoorlijk stijf ben en geen gekke dingen doe. De motor deed wat hij moest doen. Natuurlijk wordt het moeilijker naarmate je dichter bij de snellere ronden komt, maar over het algemeen is de motor niet slecht. Het kan beter, maar ik dacht eerlijk gezegd dat de KTM minder goed zou zijn. Dus wat dat betreft ben ik best tevreden.”

Gardner eindigde de test met gebroken ribben, die hij opliep bij een crash in de voorlaatste ronde van het seizoen. Opvallend was dan ook dat hij zich redelijk op zijn gemak voelde, al vond hij de werking van de elektronica nog niet optimaal. "Natuurlijk kom ik van de onverharde wegen en daar raakte ik gewend aan het schuiven van de achterkant en het sturen met de achterkant", zei de 23-jarige Gardner. “Casey [Stoner] en mijn vader kwamen allemaal uit die scene in Australië, dat helpt me ook op de grote fietsen. Op de Moto2-motor moest je, zeker met de Triumph-blokken, meer rijden alsof je op een grote fiets zat. Daarvoor was het meer een mix tussen Moto2 en Moto3 [met de Honda CBR-motor gebruikt tot 2019]. De Triumph is iets meer voor het harde werk en de MotoGP is wat dat betreft het summum. Dat voelt goed. Op dit moment voelt het alsof de elektronica nog iets teveel controle heeft, het neemt wat mij betreft iets te veel vermogen weg. Daar hebben we de afgelopen dagen aan gewerkt, ik wil ervoor zorgen dat ik wat meer kan sliden als ik uit de bochten accelereer."

MotoGP Tech: Dit is wat de teams probeerden tijdens de Jerez-test

MotoGP presenteert plan om van fossiele brandstoffen af ​​te komen

Yamaha over Rossi-kwestie: "Zou het zo nog een keer doen"

F2-kampioen Piastri gooit alles op 2023: 'Anders is het heel vervelend'

Mercedes ziet af van beroep: Max Verstappen officiële F1-kampioen

Moto2-wereldkampioen Gardner dacht nog aan opgeven in 2019

Remy Gardner wereldkampioen na intense Moto2-finale

Gardner op de drempel van wereldtitel na overwinning in GP Algarve

MotoGP-rookie Fernandez teleurgesteld in behandeling bij Ajo KTM

Petrucci: "Ik was de laatste normale coureur in MotoGP"

Twee-race schorsing voor aanstichter van mega-crash in Moto3-race

Yamaha over Rossi-kwestie: "Zou het zo nog een keer doen"

Quartararo-voorbeeld voor Fernandez: 'Hij kwam er zonder te winnen'

Rossi en Marini winnen 100 km dei Campioni op VR46 Ranch

Miller: Ducati kan domineren met nieuwe 2022-motor