Funauto met atmosferische motor en handbak (40K) - Autoblog advies - Autoblog.nl

2022-06-25 12:45:39 By : Ms. Aimee Zhang

Auteur: willeme , gepost 2 april 2022 om 14:00 – 73 Reacties

Stiekem willen we dit allemaal, toch? Een funauto met atmosferische motor én een handbak.

Gisteren werd toevallig de prijs van de Toyota GR 86 bekendgemaakt. Ondanks dat ondergetekende het relatief gezien vond meevallen, was de rest van de redactie ervan onder de indruk dat 59 mille het alsnog heel erg veel geld is. Ja, het is de laatste funauto met atmosferische motor en handbak. Maarreh, daar waren er vroeger wel wat meer van. Heel veel meer. En dat zijn nu allemaal occasions geworden die je kunt overwegen.

Dat is precies de vraag die Jef heeft. Niet wat we van de prijs van de Toyota GR86 vinden, maar wat je kunt kopen als je een funauto met handbak en atmosferische motor zoekt. Waarom zoekt Jef daar precies naar? Nou, dat gaan we vertellen! In zijn studententijd had een vriend van Jef een Honda Civic VTI 1.8 en die ervaring was exceptioneel. Dat klimmen in de toeren is verslavend lekker. Jef heeft heel veel gave auto’s gereden, maar dikker en duurder was niet meteen leuker, zo kon een M5 (F10) niet tippen aan de Civic VTI als het gaat om pure rijbeleving.

De absolute droomauto voor Jef is een Porsche 911 GT3 of een Ferrari. Nu heeft hij een behoorlijk budget en zou hij ook een dergelijke auto kunnen veroorloven, maar hij wil graag een automobiele tussenstap. De absolute top (een 997.2 GT3) kan later ook nog, dan stap je niet snel naar een andere auto. Kortom, wat is een leuke tussenstap?

Als je de rush van een VTEC van de Honda Prelude geweldig vindt, dan ga je deze S2000 ook leuk vinden. In dat opzicht is het de ultieme funauto met atmosferische motor , want die motor is uniek. Er zijn veel redenen om voor een Honda S2000 te kiezen. Ze zijn betrouwbaar, hebben dus een geweldige motor (de F20C!) en qua styling zijn ze nog steeds erg geslaagd. Ook die handbak is geweldig. Nadelen? Ze zijn wellicht een beetje overgewaardeerd. Zeker vroege exemplaren zijn een tikkeltje listig. De besturing is een beetje vaag en het chassis reageert iets te traag. Met de jaren werden ze overigens wel telkens beter.

De facelift-modellen hebben een beter afgestemd chassis, VSC (ESP van Honda) en grotere wielen. Ander nadeel van de waardering: ze zijn heel erg duur. Voor 40 heb je niet eens de keuze uit de mooiste exemplaren. Een nette pre-facelift of later facelift exemplaar met veel kilometers. Puur als rijdersauto is de Honda Integra Type-R de betere keuze en die heeft ook een geweldige motor. Die is iets minder krachtig, maar de Integra is ook lichter. Dat voelt echt aan als een raceauto voor de straat.

Kijk, een S2000 is leuk en aardig, maar kijk hier eens naar! De standaard Z4 is geen bovengemiddeld geslaagde dynamische auto, maar de Z4 M (nee, deze heette geen M Roadster!) is wél geslaagd. Natuurlijk is de motor van een S2000 geweldig, maar het is geen match voor de zes-in-lijn S54 van BMW. Dit is een van de fijnste en meest spectaculaire motoren ooit gebouwd, supercars even uitgezonderd. De Z4 M heeft in tegenstelling tot de standaard Z4 hydraulische stuurbekrachtiging in plaats van elektrisch. De remmen komen van de M3 CSL, evenals de achteras. De voorwielophanging werd ook aangepast, evenals de veren en dempers.

Het resultaat is een veel strakkere auto die je echt bij de nek kan – nee moet – pakken. In het budget zijn ze prima te vinden. Let eventjes op Amerikaanse imports, die hebben geen 343 pk, maar 330 pk. Overigens is er ook wel een nadeel. De M3 E46 is in principe de beter rijdende auto die ook nog eens praktischer is. In dat opzicht een nog betere funauto met atmosferische motor en dus die handgeschakelde bak. Maar die zijn ook niet heel erg goedkoop meer.

De beste auto die je kan kiezen – als je een funauto met handbak zoekt – is uiteraard een Porsche, nietwaar? Bij Porsche zul je vaak de keuze hebben tussen een 911 en iets jongere Cayman/Boxster. Uiteraard is een 911 heel goed mogelijk, maar wij zouden kijken naar de mooiste Cayman S met handbak in het budget. Het kan zijn dat je moet importeren, want in Nederland zie je vooral de automaten. Althans, op het moment van zoeken. De Cayman S heeft een schitterende besturing, vol gevoel met veel communicatie. Je krijgt zoveel door, dat het rijden automatisch een feest is.

Want je hebt een heerlijk klinkende atmosferische indirect ingespoten zescilinder boxermotor die in het midden geplaatst is. Oh ja, en achterwielaandrijving! Kortom, alles wat je je maar kunt wensen. Porsche zijn behoorlijk waardevast, dus qua afschrijving valt het ook heel erg mee. Het nadeel? Onderhoudskosten. Die zijn vaak bijna op 911-niveau, simpelweg omdat veel onderdelen uniek zijn aan de 911. De boxermotoren kennen dezelfde issues als de 911 boxers, maar bij deze latere facelift 987’s komt het minder voorbij. Overigens is het bij veel auto’s al preventief onderhoud gepleegd.

Als je de perfecte VTEC-ervaring wil, moet je het beste VTEC-systeem hebben. En de meest spectaculaire VTEC-motor is deze VVT-Li-unit van Toyota. De motor is ooit leverbaar geweest in de Corolla, dat was niet direct een goede combinatie. Maar in de Exige wél. Het gewicht is immers veel lager. Maar laten we eerlijk zijn, al lag er een 1.2 driecilinder diesel in, dan nog was de Exige geweldig. Net als de Porsche is de besturing sensationeel: fijn, precies en direct.

De wegligging is vrij spartaans, maar er zit zeker balans in. Het is niet alleen maar plankhard. Vanwege het lage gewicht zijn niet alleen de prestaties dik in orde, de kosten om het rijdend te houden vallen ook mee. De motorrijtuigenbelasting is erg laag, bijvoorbeeld. Het verbruik valt ook mee en die Toyota-blokken zijn ook nog eens behoorlijk betrouwbaar.

De auto die het minste op een Honda Prelude lijkt, is een Corvette. En toch kan het lonen om er eens naar te kijken. Ja, als je daar stampt met zo’n Corvette kan die heel erg zuipen. Maar laten we elkaar niet voor de gek houden, dat is met elke auto in dit overzicht het geval. De Corvette is stiekem een meestwerkje. Het is niet de meest verfijnde sportwagen, maar de C6 is aanzienlijk beter dan men denkt. Destijds won de 911 elke vergelijkingstest, maar een Corvette was in de VS goedkoper dan een Cayman en sneller dan een 911.

Het kunststof koetswerk roest niet, onderdelen zijn heel goed te krijgen en ze zijn erg betrouwbaar. De 6.0 V8 is werkelijk een pareltje met altijd vermogen en koppel te over. Daarbij klinkt de motor heel erg goed en kun je ze eenvoudig kietelen naar meer vermogen, mocht je dat willen. Sowieso, qua upgrades kun je heel erg veel kanten op met een Corvette. Maar standaard is ie zeker niet verkeerd. Voor de restwaarde ook wel lekker. Als je kijkt naar de C5-prijzen, zullen deze niet heel erg veel meer gaan afschrijven. Nadeel: het interieur is niet heel erg fraai en de stoelen zitten niet fijn. Let op dat het Z51-pakket aanwezig is! De Europese edities hebben dat standaard, import US-modellen niet altijd.

De wereld van Caterhams is een bijzondere. Het is absoluut een funauto met atmosferische motor en handbak, want ze zijn er niet eens met automaat. Er worden er jaarlijks niet heel erg veel van gebouwd. De exemplaren die wel te koop staan, gaan voor de hoofdprijs weg. Eventjes een nette Roadsport scoren voor 15K is er echt niet bij. Voor 40 mille kun je een paar dingen doen. Die 660cc versie is geinig, maar stiekem ook best traag en het is alsnog een turbomotor. Zo’n versie is leuk voor 20 mille, niet het dubbele.

Je zal moeten kijken naar een nette 1.6 Sigma of een iets vroegere 2.0. In Nederland komt het bijna niet voor en als iemand er eentje te koop heeft staan, is het de importeur of collega @bart. Een andere optie is om er eentje te importeren uit het Verenigd Koninkrijk. Daar is ietsje meer keuze (alhoewel niet zo groot als je zou denken). Er zijn adressen waar je het stuur kan laten ombouwen van rechts naar de goede kant.

De Ferrari 348 TS was niet de beste sportwagen in zijn tijd. Het is ook niet de beste Ferrari ooit gebouwd. Maar er zijn er wel een boel van gebouwd. Dat verklaart ook enigszins de relatief gunstige prijzen. Nu is er voldoende op aan te merken als Ferrari. Het is een oudere auto met bijzondere zitpositie, waarbij je armen idealiter langer zijn dan je benen. De ‘ts’ staat voor de Targa-top. Er was later ook een cabrio (vanaf 1993), zo kon je nog iets meer frisse lucht meekrijgen.

Top, zeker omdat je de motor dan nog beter hoort. Want alle sportuitlaten van tegenwoordig ten spijt, deze Ferrari heeft een magistraal klinkende motor. Niets gecomponeerd of gemaakt, gewoon eerlijke engineering. De 32-klepper met platte krukas klinkt als geen andere V8 en verveelt nooit. Kortom, een uitstekende =kandidaat voor als je een funauto met atmosferische motor zoekt. Qua onderhoud zit je aan de prijzigste kant, maar ja, een 348 kost dan ook de helft van een betrouwbaardere Honda NSX. Een voordeel van de Ferrari is dat onderdelen redelijk goed te vinden zijn. Tegen een prijs uiteraard, maar het is vindbaar.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

348ts, 987C, advies, ap2, autoblog-advies, c6, Cabrio, caterham, cayman, Chevrolet, Corvette, Coupe, exige, Ferrari, handbak, Honda, Lotus, Porsche, roadster, s2, s2000, super-7, z51

Als ouwd ook mag, zou ik ook een 944 Turbooooow overwegen. Even wachten op een exemplaar dat je qua kleuren/sepc graaft op bringatrailer oid en goaaaaan.

EDIT: ik had even het atmosferische motor gedeelte gemist

@jaapiyo: Dan zou ik eerder naar een witte raaf-968 zoeken. Beetje een ‘moeilijke’ auto, zeker in de handel, maar wel een ultieme evolutie, en laat dat nou net zijn waar Porsche goed in is.

Technisch gezien heb je gelijk, echter zelf vind ik het totaal niet tof hoe de 968 geverjarennegentigd is qua looks. Vooral de achterlichten…Daarbij is zo’n oude turbo (ik heb zelf een NA) net wat bijzonderder om te rijden.

Westfield met de ford st motor . Kom je precies uit .

@rolov: is een leuk blok. Ligt ook in mijn S-max met een chipkuur . is alleen wel een paar kilo zwaarder😥

Absoluut een tijdloze beauty zo’n S2000!

@powerofdreams: ik ben het met je eens. Mooiste Honda die ik ken. Interieur beetje saai, maar da’s het enige dat ik kan verzinnen als kritiek. Lijkt me de beste aankoop in dit rijtje.

@giulia64: interieur is functioneel…;-)

@powerofdreams: jammer dat ze zo veel last van roest hebben. Kan je nog redelijk op leeglopen.

Halve ton uitgeven voor 50 a 60 km per week. Dan pak de bus maar..

De bus heeft geen atmosferisch blok en rijdt niet op benzine, verder wel een goede aanbeveling 🤣

@Focus: dat geld is toch niet weg? Hij wil 40K aan een fun auto uitgeven, om nog blij te worden van een redelijk bereikbare sportauto voordat hij zijn absolute droomauto koopt. Soort van uitgestelde bevrediging, wetend dat een stapje terug doen later, wss voor een teleurstelling zal gaan zorgen. Klinkt weloverwogen.

Mooie suggesties trouwens, zou niet voor de Ferrari gaan vanwege de onderhoudskosten maar eens proefrijden in zo’n pure rijderswagen als de S2000. Zoveel toeren kunnen draaien ga je niet snel meer evenaren op 4 wielen. En het is een goeie tussenstap voordat je naar echt krachtige sportwagens gaat.

Die 987 is ook duur geworden. 3 jaar geleden kocht je voor dat geld een 981 en was een 987C zelfs als S een stuk goedkoper.

@sportabgasanlage: mja.. vraagprijzen zijn nog geen transactieprijzen, iedereen volgt elkaar maar wat dat betreft maar op een bepaald punt haakt men af.

Nee hoor, ook 3 jaar gelden kocht je geen 981 voor 40000 euro.

@sportabgasanlage: haha hoe kom je daarbij? Een 2009 987.2 S is nooit onder de 40k geweest. De 981S was 3 jaar geleden ook nog minimaal vanaf 60-65k als je mazzel had. De 981 is nu juist op zijn goedkoopst. Ik hou de 987.2 en 981 al 5 jaar in de gaten. Want ik rij al zo lang een 987.1 S en zit altijd nog te twijfelen om te switchen.

Op het randje van Yolo: een Maserati Spyder met 4.2 V8. Als je die met handbak hebt ben je de gelukkigste mens op aarde!

@pignon: Gerade bei #eBayKleinanzeigen gefunden. Wie findest du das? https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/maserati-4200-spyder-gt-schaltgetriebe-/2059338384-216-2053?utm_source=copyToPasteboard&utm_campaign=socialbuttons&utm_medium=social&utm_content=app_ios

@polpol33: kijk. Dat bedoel ik nou. Is toch gewoon prachtig. Deze kom ik al wel een half jaar tegen op de diverse sites. Nog even wachten en dan koop ik hem.

Zonder twijfel de Ferrari. Wat een tijdloze auto is dat. Mag het wat comfortabeler dan de BMW, een klassieker in wording.

Waarom heeft die Ferrari zo’n lage kilometerstand?

Veel in de garage gestaan? 🙃

De meeste Ferrari-rijders hebben meerdere auto’s en rijden de Ferrari alleen af en toe. Porsche 911 (de poor-man Ferrari) eigenaars hebben meestal niet zoveel auto’s en maken dus meer km’s.

@frank2b: weet je wat een beurt kost? Iedere 10k mag je 3,5-4k aftikken… dan wordt je vanzelf kieskeurig in je ritjes…

Flauwekul, normale beurten bij een Ferrari kosten niet meer dan van een dure normale auto met V8/V12 (de dealer heeft een brochure met prijzen daarvoor) . Bij een nieuwe vanaf 2011 krijg je zelfs 7 jaar gratis onderhoud (zelfs een Fiat panda is duurder in onderhoud). Alleen als er wat extra moet gebeuren (bij nieuwe auto’s vrijwel nooit het geval) dan kan het prijzig zijn (met name bij 355 de aandrijfriem vervangen, dat zal bij een 348 ook het geval zijn). Hun motoren zijn heel betrouwbaar. Ik rij nu zelf in mijn 4e nieuwe Ferrari in 11 jaar en heb al die niets aan onderhoud uitgegeven (behalve een paar tientjes voor vloeistoffen en velgen herstellen na stoeprandschade. ). En daar zat er ook een bij van bijna 10 jaar oud.

Mijn vader heeft zo’n 5 jaar een S2000 gehad, best veel mee gereden toen de tijd. Erg leuke auto maar geen €40.000 rijervaring. Daar heeft de auto echt teveel nadelen voor imo. Dak maakt veel geluid, stuurgevoel mist en het blok is zeer spectaculair maar aan de andere kant best traag als je niet > 5000rpm zit.

Voor dat geld zou ik een Boxster (981?) kopen denk ik. Z4 M is overigens ook zeer tijdloos en voorzien van een prachtig blok.

Funauto? Ja graag maar wel mét turbo aub. Geef mij die rauwe turbo Nm’s maar.

Op de motorfiets vindt ik atmosferische motoren nog wel ok maar bij een auto vindt ik dat niks.

Voor je daily is een turbo ook veruit het lekkerst, maar als je turboloze blok groot genoeg is, rijdt het erg leuk!

Atmosferisch, handbak, jong en minder km…kom ik op de gt86 uit

@redbeams: daar zou ik dan een supercharger op laten zetten z

Voor een auto voor erbij die enkel voor plezierritten waarbij écht rijplezier het criterium is zou ik de Cayman overslaan. Capability is gewoon niet hetzelfde als lol. Het is jammer dat de Alpine A110 nog te duur is want die auto draait puur om rijplezier, net als de Lotus Exige en Caterham. Iets bruikbaarder maar nog steeds puur gefocussed op rijplezier is de good-old MX-5. Voor een bedrag tussen de 30-40k heb je een jong exemplaar met 184pk en je kunt overal op de limiet rijden. Doe ook even een driftje hier en daar met je standaard sperdifferentieel. Bovendien kan het dak open en dat is al beleving +10. Nee, er staat geen BMW of Porsche op, hij is niet zo mythisch als de S2000 maar man, wat een lol! De rest van het lijstje is prachtig en vast onwijs leuk, maar maak zeker een proefritje in een 184pk MX-5.

@vpowert: leuk, tenzij je 1,98M bent .. 😆🙃

Wat ik niet snap is dat Jef als droomauto heeft die een kwart miljoen kost, en daar schijnbaar het geld voor heeft, maar vervolgens als “tussenstap” naar auto’s van 40k kijkt in een totaal andere categorie.

Een Cayman gts4.0 lijkt mij veel meer een tussenstap.

Maar goed, als onderhoudskosten er niet toe doet dan zonder twijfel de 348. Anders de Cayman.

@SwiftSport: ik zie het nut van de tussenstap ook niet. Als je budget kennelijk het vijfvoudige is en je wil eigenlijk iets anders, waarom zou je dit dan doen?

@SwiftSport: is een F430 met handbak al 250K tegenwoordig? Dacht dat je met iets meer dan 150K al wel wat mooi spul hebt.

Stellantis rules the sky zegt

Er zitten mooie opties tussen, met name de S2000, BMW en Cayman. Toch zou ik nog 1 Franse auto in overweging nemen (begrijp niet waarom iemand alle auto’s uit een bepaald (groot auto-) land links laat liggen, beetje kortzichtig wat mij betreft) en dat is de RCZ R. Er staat een mooie te koop met niet teveel kilometers voor <35k, 270pk en handbak. Enige rijvaardigheid is wel vereist.

@Stellantis rules the sky: Laat ik nou net een RCZ-R hebben. Heerlijke maar ook zeer ondergewaardeerde auto. Had hem als daily drivers waardoor er nu best wat kilometers op staan. Daarom pas een barrel gekocht als daily driver en de R lekker voor de mooie dag. Het is ook zeer betrouwbaar blok. Motorisch nog geen problemen. Rij van beurt naar beurt. Blok is dan ook totaal anders dan het reguliere thp blok.. Als je de kans hebt eentje kopen. Prijzen beginnen weer te stijgen lijkt het.

Stellantis rules the sky zegt

Goede keuze dus! Geniet ervan!!!

Ooit een weekendje zo’n caterham gereden.. heel leuk, maar wel Spartaans! Leuk voor even, maar als je met andere petrolheads een paar dagen gaat toeren wordt het denk ik al snel té basic. Ga je alleen zo nu en dan – én bij lekker weer – op pad: neem deze!

Mooie 996 met aero pakket. Met wat modificaties zit je aardig aan 996 GT3 achtige PKs en wegligging.

Denk alleen dat 996 met aero pakket af-fabriek boven de €40.000 gaan

@z4coupe30si: weg ligging moet je €10k erin stoppen. Blok valt ook niet makkelijk te tunen. En al helemaal niet te vergelijken met het gt3 metzger blok. Dan heb ik het niet over de eerste 996 gt3 want dat is nog geen echte gt3. Toen bestond die afdeling nog niet.

Makkie. Lotus Elise of Exige. Die laatste is duurder en harder, maar ook een mooie Elise kost al bijna 40, wordt wel elk jaar meer waard. Is ook nog een beetje bruikbaar. Dat kan je van Caterham niet zeggen. De rest zijn vrachtauto’s, of ‘luxewagens’ zoals een vrachtwagenchauffeur zou zeggen, wel beter voor koppelsurfen op de snelweg ofzo. hebben ook stuurbekrachtiging, Voor allemaal geldt: importeren uit Engeland niet meer interessant, want behalve ombouwen moet je nu ook BTW bijbetalen. worden dus 20% duurder, is al het voordeel weg. Ze worden niet voor niets zo snel meer waard in NL.

Lees nergens dat het bloedverziekend snel moet zijn. Funauto en handbak voor 40K: koop een MX-5 ND van na de facelift als GT-M. Of als 30th Edition. Verlagingssetke eronder en lol trappen.

Die antieke pakhuizen kosten stuk voor stuk veel meer om te blijven rijden.

Corvette all the way. Laatste kans voor een V8 💪. Ze zijn trouwens nog verrassend zuinig qua verbruik als je er normaal mee doet. Kennis van me haalt er 1 op 15 mee op de snelweg en die is behoorlijk sportief qua rijgedrag. Heeft volgens hem alles te maken met de stroomlijn vd auto

Uiteraard zijn ze te duur maar dat geeft nogmaals aan hoe goed een honda z’n waarde behoud. Als fun hoog staat dan is het een hele goeie keuze.

De mx-5 is wellicht ook nog een gedachte waard. Iets minder focus op fun maar wel veel meer keuze en wellicht daardoor ook vriendelijker voor het budget.

De lotus en caterham zijn gaaf maar wel échte circuit wagens. Aangezien de meesten een nogal zwaar leven hebben gehad kun je je afvragen of je daar wel zoveel geld op stuk wil slaan. De beamer en porsche zou ik nu toch links laten liggen ; meer iets om naar uit te kijken als je niet alleen de last van de aankoop maar ook het op de weg houden er van kunt veroorloven. Datzelfde geld min of meer ook voor de corvette ; die kun je goed vinden in budget maar het op de weg houden er van is niet goedkoop..

Maserati Granturismo 4.7! Zou het wel weten

Natuurlijk één van de twee Lotussen; de Exige, of de Caterham dus. Puur fun en niets anders. Dus precies wat de vraag is. Het enig alternatief (zijn die er binnen het budget?) is een Morgan three-wheeler. Niet heel snel, maar hé; ging het om pure prestaties op het circuit, of toch om FUN? Zelf zou ik niet kunnen kiezen tussen deze drie…..

Niemand de Exige? Doe mij die dan maar!

Verrekte lastig om een bruikbaar antwoord te geven op de gestelde vraag zonder preciezer te weten wat de aanvrager zoekt. Dat even terzijde schuivend vind ik de Corvette een overweging waard. Heb met zo’n ding gereden, toen ze er net waren (de 405 pk versie dus). Vond ‘t – behalve het inderdaad vrij crummy interieur – een indrukwekkende oto. Snel, klinkt goed, laat zich (ondanks die op papier archaïsche dwarse bladveer) op hoge snelheid door bochten jagen en is ook nog aardig om naar te kijken. Is bovendien niet echt zwaar en op de momenten, dat je er rustig mee rijdt, is het brandstofverbruik ook nog te doen. Maar goed, wellicht dat aanvrager andere prioriteiten heeft.

Uit dit lijstje zou ik kiezen voor de Exige of de Cayman

Of gewoon een Z4 coupe, maar dan als 3.0si. Fantastische motor significant minder verbruik en eigenlijk precies het zelfde plezier. Eigenlijk moet je die gewoon hebben. En qua uiterlijk nog steeds een van de mooiste auto’s ooit gebouwd

@cheatah: ja ook een gave :-)

@cheatah: eens! Voor dat geld is mogelijk een Z4M coupe (e86) te vinden. Heb er zelf tijdje geleden een gekocht, geniet er elke keer van als ik er in rij!

S2000 gehad. Fantastische auto, maar niet zo voor NL, meer voor bochtige Alpenwegen. Erg vaak mis je hier toch koppel en hij is erg Spartaans. Corvette meerdere keren gereden, heerlijk smeuïg blok en in NL echt iets bijzonders en retesterk.. mij lukte het zelfs wel eens er 1:10 mee te rijden.. Z4 M geen ervaring mee, maar qua looks echt een klassieker aan het worden en dat blok lijkt me ook heerlijk.. Cayman blijft toch beetje ‘poor man’ zeker als je zelf al aangeeft een 911 te willen.. Belangrijkste: ga ze allemaal proefrijden.. je merkt vanzelf wat bij je past.. Of spaar even door voor je echte droomauto ;-)

@punicaoase: ga ze rijden, dat zou ik ook adviseren. Volgens mij wil de aanvrager juist nog een tussenstap voordat hij z’n droomauto koopt. Niet omdat hij t geld nog niet heeft, maar omdat hij verwacht dat hij daar nu nog van genieten en straks verwend is geraakt en alles minder zal tegenvallen. Gefaseerd genieten, doet me denken aan racegames waar je niet meteen t duurste kan kopen maar er langzaam naar toe werkt.

Een AP2 is de Amerikaanse 2.2 motor, in Europa is alleen de AP1 geleverd. VSC zit er niet op, VSA wel. Heb vorige week de accu er weer ingezet, maar blijft nog maar een weekje of wat binnen. Heb de auto nu 10 jaar. Ook op Assen, Zolder en Paul Ricard gereden, ritten naar en door de Pyreneeën en Alpen gereden, 0,0 onkosten. Zou niet weten waarom een Porsche beter zou zijn. Niet vergeten dat de basis uit de vorige eeuw stamt, ver voor het directe inspuiting met turbo tijdperk. Als je hard wilt gaan moet je hard werken.

Je kan ook gewoon een leuk chassis zoeken en er een Honda K20a inclusief versnellingsbak uit een civic type r of integra type r in laten steken. Bvb een Lotus Elise mk1 of mk2, een Toyota mrs, Honda crx, Honda civic eg,… Sneaky heeft zelf een Peugeot 106gti omgebouwd met een K20a :-) Alles met een redelijk beperkt gewicht is in combinatie met een K20 allemaal geweldig. En uiteindelijk doet iedereen altijd wel alsof de F20c DE Honda motor is maar een K20a steekt hier met kop en schouders boven uit. Met enkel wat bold ons zit je zo aan echte atmosferische 260pk terwijl een F20c eigenlijk zelden aan echte 230pk komt en hier eigenlijk op een atmosferische manier niet veel extra te winnen is.

Ik zou voor de tussen neus en lippen door geadviseerde integra type r gaan. Deze auto kun je overal de bocht om smijten met vertrouwen. En je kunt lekker lang gas geven en van het motorgeluid genieten, hetgeen wat je zoekt ik een fun auto. Het hoeft niet altijd megasnel te gaan, al is zo’n integra ook zeker niet traag. Lekker nig wat modificeren hier en daar, meer fun vind je niet;)

Ik zou graag de Toyota MR2 aan het lijstje toevoegen.

Ik vind aan de aanvraag eigenlijk geen touw vast te knopen. Kennelijk is het budget veel ruimer en zoekt hij eigenlijk een gt3 of een Ferrari (welke?). Echter, bij de tussenstap komen er dan auto’s voorbij die er totaal niet op lijken en onderling ook enorm verschillen. De enige eisen zijn funauto, atmosferisch en 40k. Als je richting een karakter gt3 zoekt kun je bijna alle aanbevelingen al wegstrepen.

Anyhow, ik zou voor een 996 turbo gaan (niet atmosferisch idd).

Ik zou zelf voor exige gaan… Maar als het wat ouder mag zijn een Donkervoort S8/D8 is er ook vast te vinden onder de 40k. Vind ik persoonlijk net even dat stukje beter dan een caterham. En nederlands

Een lijst met alleen maar goede keuzes!

Heb 6 jaar lang een s2000 gedailyd maar zou er geen 40.000 euro meer voor neerleggen. Dan zou ik kiezen voor de Z4 M. Zelfde idee maar dan 50% meer van alles…

Als de Ferrari voor €45000 te koop zou zijn dan zou ik het wel weten (wat is de bron), want ik zie geen enkele 348 meer onder de 50k eerder 60k. Uit dit rijtje zou ik voor de Lotus of de Cayman gaan

E92 M3 zou ik doen, houd wel ff 10K extra op de rekening voor als de motor het begeeft (is mijn ervaring)

Zou een 997 voor 40k nog lukken? Voldoet aan de eisen en is waardevast.

In dit rijtje de bmw, maar als ik deze keuze moest maken kwam er een Clio V6!

Het liefste een Cayman 981 of een Alpine A110. Even doorsparen dus… Als dat niet mogelijk is zou ik voor een Toyota GT86 gaan.

Ik blijf erbij. Als weekendwagen is de Exige S2 echt speciaal. Nog steeds blij met mijn keuze.

Vroeger meerdere CRX’jes gehad en ook daaraan alleen maar geweldige herinneringen. Tegenwoordig als speelauto een 996.2 Carrera 2 met handbak. Niet al te duur, relatief licht (1200kg), voldoende vermogen (320pk) en met de handbak en achterwielaandrijving heel veel fun. Deze 911 geeft mij vreemd genoeg nog het meeste het gevoel dat ik vroeger had in een CRX. Een compliment voor zowel de Porsche als de Honda. 👌🙌

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North