Dikke middenklasser met potentie voor €17.500 - Autoblog advies - Autoblog.nl

2022-05-29 14:45:01 By : Ms. Hze Beneficiation

Auteur: willeme , gepost 1 januari 2022 om 14:00 – 50 Reacties

Voor het laatst een dikke middenklasser met potentie. Snel, nu het nog kan. Welke moet je kiezen?

De tijden van het rijden met benzinemotor komt eindelijk in zicht. In 2030 tot 2035 is het in veel landen niet meer toegestaan. Achter de schermen zijn veel fabrikanten bezig met het ontwikkelen van elektrische auto’s en in sommige ambitieuze gevallen zelfs waterstof. Maar als het gaat om occasions, zullen we er nog wel eventjes aan vast moeten houden. De handel in occasions is VEEL groter dan nieuwe auto’s en er zijn nauwelijks EV’s. En er zijn al helemaal weinig ‘goede’ EV’s.

Voor Danian ook een mooi moment om nog even één keer te genieten van een dikke benzinemotor. En dan even een echt dikke, geen 1.4 met een turbo, maar als het even kan iets met zes cilinders en een turbo of compressor. Dit zodat Danian nog even wat extra pk’s eruit kan halen.

Qua uitrusting moet het vooral een sportieve auto zijn. Opties maken hem niet heel erg veel uit, maar een sportinterieur, cruise control en climate control zijn een must. Hij is al een tijdje zoekende, maar heeft nog niet zoveel gevonden.

In principe kun je bij BMW een hele hoop kanten op. De nieuwere F30 is ook mogelijk, maar dan moet je het doen met een 320i of 328. Die zijn te chippen naar 300, maar doe dat niet. De turbo kan het vermogen leveren, de rest van de motor niet echt. Een F30 zescilinder wordt lastig, maar een hele nette E92 kan dan weer wél. Deze werd nog een een tijdje naast de F30 gebouwd.

Ondergetekende vind de E9X prettiger dan zijn opvolger als het op sturen aan komt en de 335i stelt dan ook niet teleur. Ook prettig, de 335i heeft nog hydraulische stuurbekrachtiging! De motor is wel een dingetje. De N55 is een heel fijn blok, maar minder goed te tunen dan zijn voorganger. Maar 350 pk is geen enkel probleem en meer dan zat voor een dergelijke auto. Check hier ons BMW E90 AB aankoopadvies.

Jazeker, waarom naar Duits premium kijken, als je ook in Spaans premium kunt knallen? De techniek is namelijk Duits. In principe heb je te maken met de aandrijflijn van een Audi S3: dus de sterkere 2.0 TSI motor met 280 pk, maar dan met de lichtere FWD-setup van de Golf GTI Performance. Mede dankzij het enorm effectieve sperdiff is het een genot om mee te rijden. Je voelt behoorlijk goed wat er gebeurt.

Ook de rest van het chassis is hoogwaardig: ook zonder modificaties is dit een ‘complete’ auto. Ga je echter voor het betere kietelwerk, dan kun je meer dan 400 pk zonder al te veel moeten eruit halen. In dit geval vonden we een SC, een ruimere en praktischere ST (stationwagon) is wat duurder, maar een vijfdeurs moet ook te vinden zijn. Het is een dikke middenklasser met potentie, maar dan wel met de nadruk op de potentie. Het interieur is niet bijzonder luxueus (het is gewoon prima). Uiteraard is er ook een Seat Leon Cupra 5F AB Aankoopadvies.

Laten we meteen met het slechte nieuws beginnen: de motor kun je nauwelijks chippen. Toch is het eeen dikke middenklasser met potentie, want er is alsnog voldoende voor te krijgen. Er zijn een paar tuners die de motor kunnen optimaliseren, maar de winst is minimaal. Nu ben je met 306 pk niet onderbedeeld! Sterker nog, het is een enorm fijne ‘hubraummotor’. Je hebt namelijk een grote cilinderinhoud, dus je hebt alles wat je wil: een lineaire vermogensopbouw, directe gasrespons, voldoende koppel en een aangenaam geluid.

De rest van de C-Klasse is ook erg goed. Ga wel voor een facelift-exemplaar, die hebben een fraaier interieur. Met het AMG-pakket ziet ‘ie er aangenaam dik uit. Qua rijden zit het véél dichter bij een 3 Serie dan je zou denken. Sterker nog, misschien is de C-Klasse in deze specificatie zelfs ietsje fijner. Check goed het Mercedes C-klasse W204 AB Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.

De Audi S4 is zo’n ideale auto die je overal voor kunt gebruiken. Het is wat dat betreft een uitstekende tegenstander van de BMW 335i. Als je niet kunt kiezen tussen die twee is het simpel: de 335i met achterwielaandrijving is het leukste, maar als je een xDrive overweegt, ga dan voor de Audi S4. De motor van de S4 is relatief eenvoudig te kietelen naar meer (of heel veel meer vermogen).

Let wel op de kettingspanners en diverse olielekkages, die zijn het blok niet vreemd. Blokken die in de soep lopen of problemen met de zuigers komt bij de 3.0 TFSI minder vaak voor dan bij de 2.0. Verder is het totaalpakket uit de kunst: veel grip, een capabel onderstel en een zeer puike zitpositie. Nadelen? Die vier uitlaten worden niet zo mooi oud, net als de LED-jes in de koplampen.

Ja, we weten het. Danian wil liever geen Aziatische auto’s. Toch maken we een kleine uitzondering want anders loop je deze gave auto mis. De Infiniti G37 Coupé kun je het beste zien als een volwassen Nissan 370Z. Dat heeft een paar voordelen, want er is een achterbankje. Ook is de uitrusting aanzienlijk luxer. Ook pakt de Infiniti G37 het grootste nadeel aan van de 370Z: de mate van verfijning.

De Inifiniti is een stuk luxer. Ook handig, dit type Infiniti is gewoon in Nederland leverbaar geweest. Dus voor onderdelen hoef je niet naar de Japanse Ali Baba, Ebay of Marktplaats. Sowieso zit je met onderdelen wel goed, want die heb je minder vaak nodig dan bij de Duitsers. Qua tuning is er ongelooflijk veel voor te vinden. Zowel qua onderstel, bodykits als motortuning.

Nu gaan we iets vreemds zeggen. De auto met de beste wegligging in dit lijstje is een Cadillac. De Cadillac ATS is een zeldzaam geslaagde rijdersauto. Standaard heb je een 2.0 turbomotor met meer dan 270 pk, achterwielaandrijving en een sper. Daar is ook iets meer uit te halen, alhoewel niet alle tuners bekend zijn met Cadillacs. Maar het is zeker een dikke middenklasser met potentie. De styling van de ATS is nog bijzonder fris, mede dankzij het feit dat je ze nooit ziet natuurlijk. Zeker als je iets verlaagd en voorziet van grotere wielen wordt het erg fraai. En dik.

Het grootste nadeel is het interieur, maar om heel eerlijk te zijn: echt storend is het niet. Het is gewoon ‘ok’ en ‘prima’. Wel ziet het er origineler uit dan dat van de Duitsers. Het leukste is dat de Cadillac ATS een bijzonder puik onderstel heeft en uit de kunst stuurt. Waar de F30 3 Serie een beetje soft werd, is de Cadillac aanzienlijk strakker en sportiever. Bekijk hier de Cadillac ATS-rijtest!

335i, 5f, 8k, ats, Audi, b8, BMW, brabus, c-klasse, Cadillac, Coupe, cupra, cupra-280, CV36, g37, Infiniti, leon, Mercedes, s4, Seat, tuning, w204

Beetje raar van die foto’s van lelijk getunede auto’s.

De Audi, BMW & M-B zijn potentieel wel een drama qua onderhoud.. Zelf vind ik die ATS wel heel gaaf, maar er ooit weer vanaf komen wordt een dingetje.. De Seat is ook wel gaaf, maar moet je niet hebben in de ‘McDonalds’-uitvoering zoals op de plaatjes hierboven :-(

Het niet meer kunnen verkopen lost je makkelijk op door nooit meer te verkopen. Buy for Life FTW :-)

Geinspireerd door verhalen op Speedhunters.com

@kiralight; Dan moet je een snelle 2-wieler kopen. Veel grotere kans dat die voor het leven is. 😉

Maar je hebt helemaal gelijk. Wie een auto koopt met de gedachte om er weer makkelijk vanaf te komen koopt zelden de auto die hij wil. Als je wel de auto koopt die je echt wilt, is afrijden een feest en heb je ook nog eens de minste afschrijving.

Dit is wel de absolute vanaf prijs voor een 335i met 150k km. Een 325i met n53 motor (218pk) is ook een optie. Hoewel atmosferisch ( mooier wordt een zes in lijn niet) kan je deze met weinig moeite naar 250-270 pk tunen.

De n55 (335i) is een redelijk betrouwbaar blok hoewel er op verschillende plekken wel olielekkage kan voorkomen. De rijstijl van de vorige eigenaren is wel van invloed maar je loopt het risico dat het olieverbruik gelijk is aan dat van een gemiddelde Audi.

De n53 (325i/330i) is waarschijnlijk een van de meest complexe motoren die BMW heeft gemaakt. Voor een 3 liter 6 cilinder bijzonder zuinig. Grootste probleem is dat de zogenaamde piezo injectoren nooit echt goed zijn geworden. Zelf een beetje leren sleutelen kan bij deze blokken geen kwaad.

Duits is zo saai en, laten we zeggen, het heeft nogal behoefte aan onderhoud. Zou zo die infinity nemen of de Cadillac. Zo veel liever een zeldzamere auto dan weer zo’n duitse ‘premium’ auto die vooral je geld opslurpt aan gruwelijk duur onderhoud.

Ik begrijp werkelijk niet waar dat l*lverhaal van duur onderhoud van duitse oto’s vandaan komt. M’n M4 is 7 jaar oud, heeft er inmiddels 105K kilometers opstaan en heeft behalve een uitgebreide beurt bij 100K, slechts uiterst bescheiden onderhoud nodig gehad. En van die 100K beurt ging ik ook niet bepaald failliet. Een aantal keer banden vervangen was duurder. Ik heb de oto nieuw bij een officiële BMW-dealer in NL gekocht en daar is-ie ook consequent in onderhoud.

https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-merken-hebben-de-hoogste-onderhoudskosten-88028#:~:text=Op%20nummer%201%20staan%20onze,Audi%20completeren%20de%20top%205.

@amghans: zal ik je een paar rekeningen sturen van erg jonge Audi,s Qauttro’s en VW’s ?

“De tijden van het rijden met benzinemotor komt eindelijk in zicht. In 2030 tot 2035 is het in veel landen niet meer toegestaan.”

Je bedoelt dat er dan geen nieuwe auto’s met benzinemotor mogen worden verkocht?

Rijden met een ICE word toch niet verboden?

@generaalalfa: BTw een lijstje met weinig spectaculairs.. op de ATS na dan.

@generaalalfa: Klopt, hoop paniek om niks. De dag dat een benzine auto verboden is gaan de meeste van ons echt niet meer meemaken hoor..

Moeilijk om wat knaps te vinden voor 17,5K (en niet al te veel kilometers ivm hoge onderhoudskosten). Een vijfcilinder turbo 2,5 liter van Volvo is ook goed te tunen en klinkt heerlijk. Ik kwam deze auto tegen, een S40, 230 pk en met 102.000 km bij een Volvo garage.

https://www.autotrack.nl/a/volvo-s40-benzine-2011-51906608

@audiA420fsi: dit is wel een echte sleeper maar waarschijnlijk te duf voor de zoekende

Juist omdat ie duf is is ie heerlijk. Al dat andere is zo erg ter overcompensatie. Vette bak die volvo.

@audiA420fsi: of een S60 3.0t? D

@audiA420fsi: of een S60, die zijn is nog met 3.2 en 3.0 geleverd dacht ik? Een 5 cilinder blijft oom gaaf, maar de laatste S40 klint van zichzelf niet uitzonderlijk, zoals de 850 2.5 20v dat wel deed.

Die Cadillac met Saab blok is wel leuk. Die blokken zijn ook extreem makkelijk te tunen, en gaan niet stuk. Je kan ook het origineel kiezen natuurlijk, de 9-3 Sport Sedan Aero. Of de Turbo X met XWD en 2.8 V6 turbo. Ook leuk

Was ‘het origineel’ van de Saab 9-3 niet weer een Opel Insignia…?

Opel Insignia OPC 2.8 Turbo 4×4. https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-insignia-2-8-turbo-325pk-opc-4×4-recaro-benzine-wit-49110624-2fc6-40c1-a515-9d31e587f3d3?source=list_searchresults&cldtidx=3&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Idd. ja. Kun je zo’n Cadillac dan niet laten tunen bij een Opel tuner als Irmscher?

Nee de 9-3 staat op een verlengd vectra platform de 95ng stond op het insignia platform zij het ook verlengd

Die Audi sowieso niet, die infantiele kermisledjes in de koplampen kan echt niet… Net of je het er zelf ingeknutseld hebt op een zaterdagmiddag met 9 flessen bier in je mik (-;

Nou, makkelijke keuze, de Audi. Die S4 kun je met een chipje zo naar de 400+ werken en dan is die net zo rap als een RS4 van dezelfde generatie. Zoek op YouTube maar even Chris Harris S4 op, zijn oude rode S4 had die gechipt en ramt echt keihard door tot de topsnelheid en gelijk aan de RS4.

Maar die prijs die hier als indicatie staat.. ik ‘zoek’ er zelf ook nog één maar ze zijn schaars, duur, of behoorlijk wat kilometers. Een avant met originele velgen en niet verprutst en <150k km is lastig te vinden en daardoor duur.

@rogerzz; Ik heb zelf liever iets minder PK’s en een auto die lekker stuurt en z’n kont wel opzij wil gooien dan een auto die nogal doods aanvoelt en eigenlijk vooral hard rechtuit wil. De beide VAG-jes zou ik dus echt nooit kiezen.

Hmm, het klinkt wel stoer om te zeggen dat je 300pk op de achterwielen hebt en skills en elke bocht episch drift maar in werkelijkheid doe je dat toch niet. Tenminste, ik zet de DTC nooit uit. Of een geweldige ‘beleving’ hebt en gek wordt van het lawaai bij 120km/u. Of en Cayman met perfecte gewichtsverdeling. Overal over nagedacht, maar een S4 is toch wel een gave (bijna) sleeper met ±400pk na chipkuur.

In theorie is een Cayman is leuker in de bochten. En het geluid van een V8 is vast leuker in een M3 of wat dan ook. Maar in praktijk is een S4 overal te gebruiken, snelwegkilometers vreten, Ikea, 2 mountainbikes, makkie. Die zuivere ‘plezierritjes’ waar je 0x tijd voor hebt per jaar ga ik geen Lotus voor kopen oid. En zo gek stuurt zo’n S4 echt niet, nooit gereden denk ik? Driften doe ik dus niet, en als het nat is houden weinig auto’s een S4 bij :)

Poeh doe die Cadillac maar!

“komt eindelijk in zicht” ?!? Zijn jullie daar blij mee dan ?

@amghans: wie niet . Eindelijk alleen nog liefhebbers in benzine auto’s en motoren . Zo snel mogelijk iedereen aan de elektrische auto.

Die Audi, in precies dezelfde heb ik een keer gereden, ik zeg doen, wat reed hij heerlijk, strak sturen, goed op de weg liggen, en behoorlijk vermogen.

@marcomanta: dan was er vast veel aan versleutelt. Af fabriek wil ie niet zo lekker de bocht door. Of het is het verschil in perceptie

@jaapies: het enige, als je dat een nadeel mag noemen, was het feit bij een haakse bocht, als je dan het gas vol intrapte, dan had ik even het gevoel alsof er een hele zware aanhanger achter hing, maar in enkel luttele seconden maakte het geluid weer veel goed en kwam het “geweld” weer los.

@jaapies: ik kan dit alleen maar beamen. Van de “grote Duitse 3” vond ik de A4 het meeste tegenvallen. Vooral het rijgevoel, stuurbekrachtiging en de hele irritante automaat waren een behoorlijke afknapper. De afwerking binnen was overigens wel heel fraai.

Voor de Mercedes br204 moet je zeker de facelift (mopf) hebben, wil je gelijk zitten met de A4.

Die Seat is leuk als je op zaalvoetbal zit en/of je de eigenaar van een discotheek in Renesse bent. Verder zou ik er met een grote boog omheen lopen. Godsamme zeg..

De SEAT past er ook niet tussen. De aanvraag is voor een middenklasser (dus D-segment). De Leon SC is een compacte middenklasser (C-segment) die ook nog eens op een ingekort platform staat tov de 5-drs.

@bernoulli: als ST (de station versie) is ie wat praktischer. Echter nog steeds geen D segment. Ook voldoet ie ook niet aan de aanvrager zijn 6 cilinders. Maar, potentie heeft ie wel. Volgens mij op circuit van alle genoemde auto’s de snelste. En uit ervaring durf ik te zeggen dat ie bovengemiddeld goed stuurt. Eigenlijk is het een auto die voor iedereen goed doet. Comfortabel als het moet, sportief als het kan

Leuke aanvraag! Die Mercedes ziet er als Brabus erg vet uit, maar toch vind ik die generatie slecht oud worden (qua uiterlijk). Die Infinity is echt geheel niet mijn smaak. Cadillac vind ik erg gaaf, maar niet voor dat geld. Lijkt me een afschrijvingskanon.

Ik zou voor de BMW gaan, maar niet voor de E9x generatie. Vind de f30 nu eenmaal veel mooier. Dat minder scherpe sturen is enorm verbeterd met de LCI, die in 2015 kwam.

Een 320i chippen; op BMW fora lees ik dat dat blok idd makkelijk over de 300pk gezet kan worden. MAAR.. dan lees ik ook erg vaak dat er koelingsproblemen bij komen kijken. Vaak wordt het dan terug gezet naar 280pk oid, en is het probleem verholpen. Zoek een goeie tunerT die dat samen met je wil afstemmen naar het meest optimale niveau. Eerdere tip van Willeme aan mij; Beek Racing.

De Audi vind ik zoals hierboven gemeld storend qua LED kermisverlichting, en vind het als sedan minder mooi (als Avant dan weer wel). Daarbij; voor BMW heb je zeer veel tuning mogelijkheden, een grote community en daarmee zat mensen die je willen en kunnen helpen. Ik heb geen ervaring met Audi, weet niet of dat daar ook zo is of niet. In ieder geval; alle succes en je gaat hoe dan ook een leuke keuze maken vermoed ik :-)

De aanvragen wil genieten dus voorkeur voor een 6 pitter (of meer) en niet een 2 liter vierpitter. Daarbij komt een 2015 320i voor 17k gaat lastig worden (misschien een karige met stoffen stoelen en geen m-pakket?) en de 20i heeft andere zuigers dan de 28i/30i dus met chippen zit je net aan 260pk. Dan rij ik liever in een oudere 330i met de N53 6pitter.

De sedan van de 204 generatie oogt erg bedaagd en bevestigt in vrijwel iedere uitvoering z’n imago als bejaardenmerk.

Hoe anders bij de coupe. Niet de meest verfijnde wagen om te rijden maar dat ontwerp heeft Mercedes met de nieuwere modellen niet kunnen evenaren.

Tja. Ik zal er wel een andere kijk op hebben. Maar de aanvrager wilt iets jongers. Dan worden er hier auto’s aanbevolen die het budget overstijgen, een grote pot voor onderhoud nodig hebben en al 12 Jaar oud zijn..

@pa045: ze zijn stuk voor stuk jonger dan een 528i E39. En budget overstijgend, ja, maar hangt ook weer van de eisen af. Een middenklasser zoeken met potentie en tuning potentie is lastig om aan alle eisen te voldoen.

@willeme, je een hebt bij de Infiniti een foto van de g35 gepost.. G37 is wel top wagen!

Ik zou voor de caddilac gaan vele malen unieker op de Nederlandse wegen dan de zoveelste bmw of Mercedes

Ik zou die Infiniti nemen of iets anoniemer de Lexus GS450h

De S4, maar dan wel de station. En een setje aftermarket koplampen erin die er minder sjonnie uizien dan de originele. Moet te vinden zijn. 😂

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Wat een jammere foto’s van sjonnie uitvoeringen zijn dit terwijl het juist een mooie collectie is, lijkt wel de selectie van een 14 jarige puber ;-)

Leuk lijstje. Mijn volgorde zou zijn:

1) BMW E92 335i (Voor iets meer heb je hem als Alpina B3, helemaal smakelijk) 2) Audi S4 (Maar dan als S5 Coupé) 3) Mercedes C350 (Maar dan wel als Coupé) 4) Cadillac ATS 5) Seat Leon Cupra SC 6) Infiniti G37

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North