Plymouth Locomotive speelde een rol bij de bouw van het Ohio Stadium

2022-10-10 16:43:36 By : Mr. Kent Wong

7 oktober – PLYMOUTH - Je weet nooit hoe 'Fate' levensgebeurtenissen kan samenbrengen.Toen Tom en Kathy Root de laatste editie van het Ohio State Alumni Magazine doorbladerden, deden ze een dubbele opname.Het herfstnummer van 2022 van het tijdschrift bevat verhalen en foto's om het 100-jarig jubileum van Ohio Stadium, het iconische huis van de voetbal Buckeyes, te vieren.Een spread van negen pagina's beschrijft de planning, het ontwerp en de bouw van het stadion in 1921-22.Hoewel het verhaal fascinerend was, verraste een foto op pagina 29 het echtpaar Norwalk.In het midden van de pagina stond een afbeelding van een Plymouth-locomotief die treinwagons trekt die met droog cement zijn geladen voor het stadionproject.De locomotief droeg het kenmerkende "PLYMOUTH" in gietijzer op zijn zijkant, wat aangeeft dat het door Fate-Root-Heath Company is vervaardigd.Het fotobijschrift van het tijdschrift vermeldt dat de treinwagons "80 mijl verderop in Plymouth, Ohio, werden vervaardigd om materialen te vervoeren, waaronder 75.000 vaten cement."Tom Root's grootvader, Percy Hubert Root, runde destijds Fate-Root-Heath met zijn broer, John Root, samen met Charlie Heath en JD Fate.Naast zijn grootvader en oudooms die banden hebben met de bouw van het stadion, werd de eerste voetbalwedstrijd in het Ohio Stadium gespeeld op 7 oktober 1922 - precies 100 jaar geleden.De Buckeyes stonden die dag tegenover de Ohio Wesleyan University - en speelden ook OWU in hun allereerste voetbalwedstrijd op 3 mei 1890.Tom en Kathy hebben elk een bachelordiploma van Ohio Wesleyan en een masterdiploma van de staat Ohio."Ik voelde me een beetje dankbaar, maar nederig dat mijn grootvader en oudooms locomotieven, tractoren en machines voor het maken van stenen ontwierpen, bouwden en op de markt brachten toen ze achter in de dertig waren," zei Tom Root.Zijn vader, Thomas F. Root, werd geboren op 3 april 1923, ongeveer zes maanden nadat de "Hoefijzer" voor het eerst zijn poorten opende.Voordat het bedrijf werd verkocht, werkte hij 30 jaar bij FRH."Ik ben dankbaar dat ik ze heb gekend, zelfs in hun late jaren", zei Tom over zijn familieleden die locomotieven bouwden."Ik ben een beetje onder de indruk van hun visie, ijver en vaardigheid."Samen met de ontdekking dat Fate-Root-Heath hielp bij de bouw van Ohio Stadium - een stukje geschiedenis dat de familie Root niet kent - riep de foto herinneringen op aan de lange industriële geschiedenis in Plymouth.'Ik ben vooral weemoedig,' zei Tom."Dit geldt waarschijnlijk voor ons allemaal naarmate we ouder worden, maar ik heb zoveel dat ik ze zou willen vragen - lang nadat mijn kans om te vragen voorbij is omdat ze zijn overleden."De eerste Plymouth-locomotief werd in 1912 gebouwd door de JD Fate Company - de voorloper van Fate-Root-Heath.Volgens Susan Root Moore, de oudere zus van Tom, had de eigenaar van de Bigelow Clay Company in het nabijgelegen New London een mechanisch apparaat nodig om het team van niet-meewerkende muilezels te vervangen die werden gebruikt om pallets baksteen te verplaatsen.Het resultaat was een door wrijving aangedreven, 18 pk, 2-cilinder locomotief met een luchtgekoelde motor.De uitvinding werd de belangrijkste productlijn toen de JD Fate Company in 1919 fuseerde met de Root-Heath Manufacturing Company."De mannen die de Fate-Root-Heath Company hebben opgericht, waaronder onze grootvader, waren industriëlen en vernieuwers die met ongelooflijke vindingrijkheid reageerden op de behoeften van de productie en constructie van het begin van de 20e eeuw", zegt Susie, die een trustee is van de Plymouth Area. Historical Society and Museum, waar veel van de bedrijfsgegevens zijn opgeslagen."De locomotief, hoe bescheiden hij ook lijkt, is een voorbeeld van die vindingrijkheid en dat is een van de redenen waarom zijn geschiedenis belangrijk is," zei ze."Het bedrijf voorzag in het levensonderhoud van meer dan honderd families in Plymouth, net als de industrieën in kleine steden over het hele land. geschiedenis."De Fate-Root-Heath Company bouwde tot het einde van de jaren zestig locomotieven van alle soorten en maten volgens de specificaties van hun klanten.Plymouth-locomotieven werden verkocht aan grote bedrijven, waaronder Bethlehem Steel, US Steel, Westinghouse, Pittsburgh Plate Glass Co., en vele anderen in het hele land.Spoorwegmaatschappijen gebruikten Plymouths als werfmotoren om auto's tussen sporen te verplaatsen;nutsbedrijven gebruikten ze om kolen naar centrales te verplaatsen om elektriciteit op te wekken;en mijnbouwbedrijven gebruikten kleinere, lagere silhouetversies in tunnels om kolen en erts te vervoeren.Veel van de in Plymouth gebouwde motoren werden verkocht aan Panama, Mexico en Nicaragua, evenals aan Zuidoost-Azië, Europa en Zuid-Amerika."Tegenwoordig zou men waarschijnlijk nog steeds een werkende Plymouth-locomotief kunnen vinden op ten minste vier van de zeven continenten," zei Susie."De locomotief afgebeeld in het OSU-magazine is een van de kleinere 'werfmotoren' die door FRH zijn geproduceerd. Onze kleinste was een machine van drie ton. De grootste die we ooit hebben geproduceerd, woog 120 ton."Tom Root beschreef hoe hij opgroeide in Plymouth, waar FRH bij iedereen in de stad bekend stond als 'de winkel'."Het maakte gewoon deel uit van het weefsel van de stad", zei hij."We vertrouwden allemaal op het fluitsignaal om 7 uur 's ochtends om het begin van de dag te markeren en het fluitsignaal van 15.30 uur om het einde te markeren. De meeste van mijn vrienden hadden vaders die in de winkel werkten."Ongeveer het enige dat mijn leven onderscheidde van dat van hen, was dat ik heel af en toe in de cabine van een locomotief mocht rijden terwijl deze werd getest op de zijsporen buiten het hoofdassemblagegebouw."De verbindingen zijn moeilijk te negeren.De vader van Tom en Susie, Thomas F. Root, studeerde in 1947 af aan de staat Ohio met een graad in industrieel ingenieur.Hun moeder, Joanne Lawrence Root, studeerde in 1946 af aan Ohio Wesleyan met een graad in Engels.Kathy Root, afgestudeerd aan Norwalk in 1971, behaalde haar diploma aan Ohio Wesleyan in 1975 en haar diploma aan OSU een jaar later in 1976. Tom studeerde af aan OWU in 1974 en aan OSU in 1977.Op 7 oktober 1922 openden de Buckeyes het gloednieuwe stadion met een 5-0 overwinning op Ohio Wesleyan voor ongeveer 25.000 fans.Ohio Wesleyan stond in totaal 29 keer tegenover Ohio State - meer dan enig ander Ohio-college in de geschiedenis - twee keer winnend en één keer gelijkmakend.De bisschoppen verloren die eerste wedstrijd van 1890 tegen de staat Ohio, 20-14 in een modderige wedstrijd op zondag op de campus van Delaware.De Buckeyes hebben in de moderne tijd niet verloren van een in-state tegenstander."Onze moeder hield zielsveel van haar alma mater en nam ons als kinderen vaak mee naar Delaware om de campus te bezoeken", zegt Susie, een alumna van de Penn State University in 1972."Onze vader was altijd erg trots dat hij een OSU-alumnus was en ik kan me mijn eerste reis naar de Horseshoe met hem duidelijk herinneren."We gingen naar de (fanfare) Skull Session in de St. John Arena en ik was gefascineerd door het klokkenspel aan het begin van 'Carmen Ohio' ... hij leerde me de woorden zodat ik met de band kon zingen tijdens de wedstrijd. "Bovendien werd er nog een familieband gemaakt toen op 3 mei 2008 een Ohio Historical Marker op de OWU-campus werd geplaatst ter herdenking van de allereerste voetbalwedstrijd van Ohio State.Kathy stond op het podium voor de ceremonie en vertegenwoordigde Team OWU als alumna van de varsity-atletiek, samen met Archie Griffin en de toenmalige coach Jim Tressel voor de Buckeyes.Al die jaren later zei Tom dat hij nog steeds "een rilling van opwinding" krijgt wanneer hij en Kathy Cedar Point bezoeken, waar men een Plymouth-locomotief verkleed als een kleine stoommachine kan zien."Kathy en ik reden enkele jaren geleden door Delaware toen we drie Plymouth-locomotieven vonden die samen met vintage personenauto's geparkeerd stonden bij een gerenoveerd treinstation," zei hij."We hebben een half uur besteed aan het onderzoeken en fotograferen van ze."Met banden met beide scholen en nu een nieuw stukje geschiedenis, grapte Tom dat misschien de ultieme prijs wacht."Met de locomotiefverbinding met de bouw van de 'Shoe' is mijn hoop weer aangewakkerd dat de staat Ohio ons een set seizoenskaarten zal sturen", zei hij.De historische vereniging en het museum van Plymouth hebben lang gewerkt aan het behoud van de erfenis van Plymouth Locomotive in verschillende projecten en evenementen, merkte Susie op.Maar nu wordt er nog meer betekenis gehecht aan de familie- en bedrijfsgeschiedenis."The Horseshoe is een geliefde locatie voor zover voetbalstadions gaan," zei ze."De klassieke architectuur maakt het een van de meest imposante overal aan deze kant van het land. Dus toen ik hoorde dat de Plymouth-locomotief een rol speelde bij de constructie, voelde ik me behoorlijk trots."Hoe ouder ik word, hoe meer ik de cruciale rol herken en waardeer die kleine steden als Plymouth en hun industriële geschiedenis hebben gespeeld in de groei en ontwikkeling van dit land."Een deel van een kaart dat de grenzen wist die de koloniale machten trokken, en in plaats daarvan de inheemse gebieden, verdragen en talen van Noord-Amerika toont.Native Land Digital, CC BY-SAVeel evenementen beginnen tegenwoordig met landerkenningen: serieuze verklaringen die erkennen dat activiteiten plaatsvinden, of instellingen, bedrijven en zelfs huizen worden gebouwd, op land dat voorheen eigendom was van inheemse volkeren.En veel organisaties roepen werknemers nu op om dergelijke verklaringen niet alleen op evenementen op te nemenHet werk van Matika Wilbur zal in april 2023 worden gepubliceerd in haar fotoboek "Project 562: Changing the Way We See Native America".Demonstranten roepen op tot gerechtigheid en bekritiseren het huidige regime met de strijdkreet 'Vrouwen, leven en vrijheid'.Roze overhemden.Roze bril.Helder, neonroze haar.En roze flamingo's.Dit waren de Top 5 verhalen van de afgelopen week, volgens de lezers van Taunton Daily Gazette.In 2022 boekte Leon County grote vooruitgang bij het realiseren van een ambitieuze visie voor onze gemeenschap en bleef het de norm stellen voor prestaties, fiscaal rentmeesterschap en best practices.