Alles over de 2015 Honda VFR800X Crossrunner - Nieuwsmotor - Kort, snel en gratis altijd het laatste motornieuws

2021-12-31 12:41:02 By : Mr. Blanche Zhou

Honda's premium adventure sports tourer is voor 2015 aanzienlijk verder doorontwikkeld, met een keur aan upgrades voor meer beleving op hoge snelheden. Hij haalt meer koppel in het middengebied en meer topvermogen uit de opgewaardeerde V4-VTEC motor, en heeft een aangescherpte adventure styling gekregen evenals een verfijnde ergonomie, een langere veerweg en nieuwe wielen en remmen. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) systeem, ABS, full LED verlichting, in vijf standen te verwarmen handvatten, zelf uitschakelende richtingaanwijzers en een in hoogte verstelbaar zadel worden alle standaard geleverd.

De VFR800X Crossrunner, waarvan de verkoop in 2011 startte, was het eerste model in Honda's Crossover 'X' serie. Hij combineerde het VFR800F sports touring platform met een adventure georiënteerde rechtop rijpositie om een veelzijdige motorfiets te creëren met een bevlogen V4-motor met veel vermogen en gevoel, en een chassis dat zich zowel thuis voelt in scherp genomen bochten als in het dagelijkse woon-werkverkeer. De 2015 VFR800X Crossrunner – die veel elementen heeft overgenomen van de 2014 VFR800F – geeft het Crossrunner-concept een nadrukkelijke 'boost', met een duidelijke focus op prestaties en technologie. Zijn vernieuwde motor en chassis, HSTC, LED-verlichting, een verfijnde, meer rechtop rijpositie en een scherpere styling verbeteren zowel de functionaliteit als de vorm met als resultaat een praktische all-purpose motorfiets met een scherp V4-randje voor maximale beleving tijdens iedere rit.

De heer Yoichi Inayama, Large Project Leader (LPL) VFR800X Crossrunner:"Voor de ontwikkeling van deze VFR800X Crossrunner wilden we een premium motorfiets creëren met een 'ready-for-action' gevoel, voor klanten die hem dagelijks met maximaal plezier kunnen gebruiken. De styling vereiste prachtige functionele elementen en lichte proporties met minimale kuipdelen. We wilden een meer rechtop zittende positie creëren voor een maximaal zicht en wendbare handlingeigenschappen, zodat de berijder iedere bocht vol vertrouwen kan nemen. Een verdere verfijning van de V4-krachtbron moest zorgen voor een responsiever en prettig bruikbaar vermogen". De nieuwe VFR800X Crossrunner heeft deze doelstellingen verwezenlijkt en volgt de VFR-traditie: hij vertrouwt op een keur aan geavanceerde technologieën waaronder LED-verlichting vóór, het Honda Selectable Torque Control systeem en een automatische uitschakeling van de richtingaanwijzers.

Modeloverzicht Het hart van de VFR800X Crossrunner is de 90° V4-VTEC DOHC 16-kleppen motor. Die staat borg voor een grote hoeveelheid koppel bij lage toeren en in het middengebied voor vloeiende, moeiteloze prestaties, en een verbeterd topvermogen vergeleken met zijn voorganger. Bovendien is hij gekoppeld aan een nieuwe 4-2-1-1 uitlaat, vergelijkbaar met die van de nieuwe VFR800F.

Daarnaast profiteren VFR800X Crossrunner-rijders van Honda's Selectable Torque Control systeem (HSTC) – vergelijkbaar met het systeem dat is gemonteerd op zijn grote broer, de VFR1200X Crosstourer. Wanneer het systeem een dreigend verlies aan grip van het achterwiel bespeurt, beperkt de technologie naadloos de hoeveelheid koppel tot het wiel weer tractie hervindt. Er zijn twee niveaus (plus uitschakeling) voor het HSTC beschikbaar, waarbij de standen in het LCD-scherm zijn af te lezen.

Het suggestieve aluminium twin-beam frame is voorzien van een vernieuwd subframe terwijl de enkelvoudige aluminium swingarm – nog zo'n bekend VFR-element – stijver en lichter is geworden. De ophanging van de VFR800X Crossrunner, die visueel identiek is aan die van de VFR800F, heeft een langere veerweg gekregen: 25mm voor de tweedelige telescopische vorkpoten en 28mm voor de achterste shock. ABS is standaard en het 17 inch hol gegoten aluminium voorwiel beschikt over dubbele 310mm schijven in combinatie met radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers.

De VFR800X Crossrunner is een echte VFR – een motorfiets die is ontworpen voor maximaal rijplezier op hoge snelheid, maar wel in combinatie met stijl, comfort en praktische bruikbaarheid. Als gevolg daarvan is het zadel nu instelbaar in twee hoogten en zijn in vijf standen te verwarmen handvatten en zelf uitschakelende knipperlichten nu standaard. Nieuwe, volwaardige LED-verlichting zorgt daarnaast voor een kenmerkende 'presence' op de weg en een premium afwerking.

Styling & Uitrusting De VFR800X Crossrunner is een machine met een pure focus op gebruik op de openbare weg. Met duidelijke trekken van de VFR800F rond de herkenbare 'X' 'wit licht' LED-koplamp volgt het overkoepelende design het 'tough sophistication' thema, waarbij zijn minimalistische styling extra nadruk legt op de gespierde vorm van de V4. De styling dankt zijn adventure sport details aan de VFR1200X Crosstourer, met een efficiënt scherm en dito kuip, en een vaste snavelachtige neus boven het korte voorspatbord. Er is ruimte genoeg voor een passagier en de achterste handvatten en bevestigingspunten voor de zijkoffers zijn in de achterzijde geïntegreerd. Een beschermplaat onder de motor beschermt het blok tegen vuil en stenen.

De hoogte van het zadel kan worden ingesteld op 815mm of 835mm om plaats te bieden aan rijders van uiteenlopende posturen. De voorzijde zadel is smaller geworden, waardoor gemakkelijker steun op de grond gevonden kan worden en het comfort is toegenomen. Tegelijkertijd verschaft de rechtop positie de berijder een goed zicht rondom. In combinatie met de comfortabele positie van het zadel en de voetsteunen bieden de nieuwe, 683mm brede handlebars de bestuurder optimale controle om iedere bocht aan te kunnen vallen. De VFR800X Crossrunner is onder alle omstandigheden eenvoudig te controleren en reageert snel op agressievere input van de bestuurder op bochtige bergwegen of in de stad dankzij de extra wendbaarheid en het lage kantelpunt.

De VFR800X Crossrunner wordt geleverd met Honda's automatisch uitschakelende richtingaanwijzers. Het systeem is ontworpen om ongemerkt zijn werk te doen en vergelijkt de snelheid van het voor- en achterwiel in bochten (via de ABS wielsensoren). Vervolgens berekent het systeem op basis van de rechtuitpositie van de motor wanneer het knipperlicht uitgezet kan worden.

Een nieuw ontworpen LCD-dashboard toont de data tegen een witverlichte LED-achtergrond. De snelheids- en toerenteller zijn bij elkaar geplaatst. Tevens geeft het display de gekozen versnelling, het brandstofverbruik en de resterende actieradius weer, evenals een klok, een buitentemperatuurmeter en dubbele dagtellers. Verder zijn de vijf standen van de handvatverwarming er op af te lezen. Een kleine contactsleutel met 'golf' design verkleint de kans op afbreken en draagt bij aan het algehele premium kwaliteitsgevoel van de motorfiets.

Alle mechanische onderdelen zijn afgewerkt in de kleur Light Silver, terwijl Matt Black wordt gebruikt voor de motorcovers en de wielen de bodykleur extra kracht bijzetten. De VFR800X Crossrunner wordt leverbaar met een keuze uit drie kleuren: Candy Arcadian Red, Matt Gunpowder Black Metallic en Pearl Glare White.

Chassis Wendbare handlingeigenschappen liggen aan de basis van de filosofie achter de VFR800X Crossrunner, omdat hij zowel op bochtige bergwegen als op de drukke straten in de stad uit de voeten moet kunnen. De ophanging van de Crossrunner is vergelijkbaar met die van de 2014 VFR800F, maar de 43mm Honda Multi-Action Systeem (HMAS) telescopische vork heeft een 25mm grotere veerweg en biedt de mogelijkheid voor traploze veervoorspanning plus instelling van de rebound demping. De HMAS gasveer achter werkt via Pro-Link en is gekoppeld aan hydraulische veervoorspanning, een 28mm grotere veerweg en een tot 165mm vergrote bodemspeling. Een nieuw ontworpen, torsiestijvere en lichtere, enkelvoudige aluminium Pro-arm swingarm voltooit het pakket met premium stijl en functie.

De onderste delen van de vorkpoten zijn ontworpen in twee delen voor de montage van nieuwe, radiaal opgehangen remklauwen met vier zuigers. Fine Die-Cast (FDC) holle aluminium wielen zijn voorzien van dubbele, zwevende 310mm schijven voor en een 256mm schijf achter. Het voorwiel heeft de maatvoering 17M/C x MT3.50, achter is een 17M/C x MT5.50 wiel gemonteerd. Ze zijn geschoeid met respectievelijk 120/70 R17M/C (58V) en 180/55 R17M/C (73V) banden. ABS is standaard en garandeert een constante en veilige remcontrole onder alle weerscondities.

Het triple-box aluminium twin-spar frame is onveranderd maar maakt gebruik van een vernieuwd, lichtgewicht gegoten aluminium subframe met geïntegreerde bevestigingspunten voor de zijkoffers. De balhoofdhoek bedraagt 26°30' met een naloop van 103mm en een wielbasis van 1.475mm. Het leeggewicht bedraagt 242kg.

Motor Naast het wendbare chassis vormt een krachtige en responsieve motor een al even belangrijk onderdeel van de aantrekkingskracht van de VFR800X Crossrunner. De watergekoelde 782cc 16-kleppen DOHC 90° V4-VTEC motor levert verbeterde prestaties en genereert nu meer vermogen en meer koppel bij lage toerentallen en in het middenbereik. Het toegenomen piekvermogen van 78kW (106pk) wordt afgegeven bij 10.250 tpm en het grotere koppel bij lage toerentallen en in het middengebied is direct merkbaar. Het maximumkoppel van 75 Nm is beschikbaar bij 8.500 tpm.

HYPER VTEC bedient maar één paar inlaat-/uitlaatkleppen per cilinder bij lage toerentallen en schakelt over naar vier kleppen wanneer het toerental stijgt. De transitie van twee- naar vierklepsbediening is voor 2015 verder verfijnd en in combinatie met het hogere koppel is het resultaat een krachtige en compleet lineaire vermogensafgifte en een directe acceleratie.

Boring en slag verhouden zich tot 72mm x 48mm, bij een compressieverhouding van 11,8:1. De PGM-FI brandstofinjectie – met 36mm gasklephuizen – heeft een nieuwe mapping gekregen voor de nieuwe prestatiekarakteristieken, het brandstofverbruik bedraagt nu 18,8km/l (WMTC-cyclus). De centraal geplaatste 4-2-1-1 uitlaat is zowel uiterlijk als inwendig vernieuwd om het grotere koppel aan te kunnen, en tegelijkertijd het extra vermogen bij hogere toerentallen te ondersteunen. Korte onderste delen zorgen ervoor dat de katalysator sneller opwarmt voor maximale efficiency.

Nieuwe dubbele radiators zijn kleiner dan voorheen, met een grotere dichtheid (een ontwerp dat ook wordt gebruikt door de RVF RC45 homologatie race special) en zijn vóór de motor geplaatst in plaats van voorheen aan weerszijden, waardoor de motor smaller aanvoelt en gemakkelijker te controleren is. De bovenste radiator en luchtgeleider (links naast de motor) werken samen om een constante luchtstroom naar de grote opening van de airbox te verzorgen.

Honda's Selectable Torque Control systeem (HSTC) vergelijkt de snelheid van het voor- en achterwiel via de non-contact ABS-sensoren. Wanneer de slipverhouding van het achterwiel groter wordt dan de vooraf geprogrammeerde limiet, beperkt de ECU de brandstofinspuiting en ontsteking, waardoor het koppel afneemt om zo op soepele wijze de grip weer te herpakken. Het systeem wordt bediend vanaf de linker handlebar en voorziet in twee standen plus het volledig uitschakelen ervan. De standaardsetting wanneer het contact wordt ingeschakeld is stand 2 – de maximale koppelafname. Vanuit dit startpunt kan stand 1 worden geselecteerd. Die zorgt voor een geringere mate aan ingrijpen en desgewenst kan HSTC ook volledig worden uitgezet. Wanneer HSTC ingrijpt, wordt de bestuurder geïnformeerd via een knipperend 'T' symbool op het dashboard.

Een quickshifter is leverbaar als Honda Genuine accessoire. Via een schakelaar bij de versnellingspook bedient het systeem rechtstreeks de ECU. Bij het opschakelen onderbreekt het direct de brandstofinspuiting en ontsteking, waardoor de volgende versnelling direct invalt. Het systeem werkt naadloos onder dagelijkse rijomstandigheden en tijdens tourritten – om vermoeidheid tegen te gaan – en zorgt voor snellere gangwisselingen tijdens sportief volgas opschakelen.

Een kleinere startmotor bespaart gewicht en een hoogefficiënte dynamo - waarbij voor de magneet geen gebruik is gemaakt van zeldzame aardmetalen - zorgt voor meer dan genoeg elektrisch vermogen voor de verwarmde handvatten en andere accessoires.

Accessoires Een serie Honda Genuine Accessoires is op maat gemaakt voor de nieuwe Crossrunner en bestaat uit: • Quickshifter • Middenbok • 29L geïntegreerde zijkoffers • 31L Top box • 45L Top box • Bagagedrager • Motorbeschermbeugels voor/opzij • Mistlampen • Rear hugger achterspatbord • 12V DC aansluiting • Alarm

ENGINE Type:  Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC 90° V-4 Displacement:  782cm3 Bore and Stroke:  72 x 48mm Compression Ratio:  11.8 : 1 Max. Power Output:  78kW(106 pk)  @ 10,250rpm (95/1/EC) Max. Torque:  75Nm @ 8,500rpm (95/1/EC) Oil Capacity:  3.9L

FUEL SYSTEM Carburation PGM-FI electronic fuel injection Fuel Tank Capacity 20.8L Fuel Consumption 18.8km/litre (WMTC)

ELECTRICAL SYSTEM Starter Electric Battery Capacity 12V/11AH (YTZ-12S) ACG Output 427W

DRIVETRAIN Clutch Type Wet, multiplate with coil springs Transmission Type Constant mesh 6-speed Final Drive O-ring sealed chain

FRAME Type Diamond;  aluminium twin-spar; pivotless

CHASSIS Dimensions  (LxWxH) 2,190mm x 870mm x 1,360mm Wheelbase:  1,475mm Caster Angle:  26°30' Trail:  103mm Seat Height:  835/815mm Ground Clearance:  165mm Kerb Weight:  242kg

SUSPENSION Type Front:  43mm HMAS cartridge-type telescopic fork with stepless preload and ten DF adjustment, 131mm axle travel, 145mm stroke

Type Rear:  Pro-Link with gas-charged HMAS damper, 35-step (remote-controlled hydraulic) preload and stepless rebound damping adjustment, 148mm axle travel

WHEELS Type Front:  10-spoke die-cast aluminium Type Rear:  10-spoke die-cast aluminium Rim Size Front:  17M/C x MT3.5 Rim Size Rear:  17M/C x MT5.5 Tyres Front:  120/70 R17 Tyres Rear:  180/55 R17

BRAKES ABS System Type:  ABS (2-Channel) Type Front:  310mm x 4.5mm dual floating hydraulic disc with radial fit 4-piston calipers (*ABS) and sintered metal pads Type Rear:  256mm x 6mm hydraulic disc with 2-piston caliper (*ABS) and sintered metal pads

INSTRUMENTS & ELECTRICS Instruments:  Fuel meter, fuel consumption, water temperature, gear-position indicator, Grip Heat ON-OFF, ambient temperature and clock Security System:  HISS Headlight:  LED (Hi-2/Low-2) with extension Taillight:  LED lights